Nytt röntgenresultat!

Jag är en stalker på SKK:s hunddata nu sedan både Raya och Jota har röntgats i veckan. Igår kom Rayas resultat in, HD grad A och armbågar ua. Så skönt! Tre av fem röntgade nu och alla med samma resultat, det kan inte mycket bättre bli. Hoppas nu att de andra fortsätter på den inslagna vägen, då blir det här en kanonkull på många sätt. Ja, kanske inte utställningsmässigt då ;o) Tack till er som har röntgat era hundar och grattis till Ebba, nu är det bara att köra!

Fick en ledsam rapport i veckan också, Balder (H. E Terrano) har blivit änglahund, 12 år och 8 månader gammal. Baledr var kullbror till min underbara Maxi och kom från vår andra kull, det hugger lite i hjärtat när de här gamlingarna nu lämnar oss. Skickar en tacksam tanke till husse Nils-Åke som tagit så väl hand om Balder under alla år.

Här hemma har jag lydnadstränat med Melvin varje dag nu. Det gäller att ligga i av flera skäl, jag måste få bort hans frågande runt inkallningen, få till ingången på apporteringen, lära in rutan mm. Vissa delar får jag helt enkelt strunta i, vi har tränat tassförflyttning på fjärret i vinter och det fungerar klockrent när jag står nära men när jag hamnar några meter bort så är framåtstudsandet tillbaka. Men han flyttar sig inte längre än vad som är tillåtet och han gör snabba skiftningar så jag tror att vi lämnar det momentet tills vidare ändå. Igår hade vi träningsvila, påtvingad sådan eftersom jag jobbade som en tok. På tisdag har jag deadline, sedan får vi kanske köra dubbla pass eller mer för att hinna.

Idefix hade sin tjej här igår men det gick inte, kanske lite tidigt än. Ny träff inplanerad idag - håll tummarna! Tänk om alla hundägare visste vilket otroligt jobb och planerande som ligger bakom varje valpkull hos en seriös uppfödare, och också förstod att det minsann inte är "bara" att tillverka valpar! Då skulle alla förstå att ett valppris är billigt och man skulle slippa alla argument om blandrashundar hit och dit. Bara reskostnaderna vi lägger ner är omfattande, för att inte tala om all tid. Men vilken rolig hobby det också är!

Den här veckan är vi ju också kycklinguppfödare, tre små islandskycklingar fick flytta till Jokkmokk i torsdags. Tänk, två dagar gamla och redan flyttklara! Det högg till lite i hjärtat när jag satte de små dunbollarna i kartongen och hörde missnöjespipen därinifrån. Nu har de emellertid adopterats av en höna och fått en egen "mamma", så nu tycker jag nästan lite synd om de fyra egna hedemorakycklingarna som får nöja sig med oss. Jag ska gå ut och berätta för Babsan att det minsann finns snälla hönor också...

Skulle kläcka ett gäng nya islänningar, har sparat ägg och har 8-10 st. Men startar äggkläckareländet? Nej. Jag blir så less. Ringde försäljaren som lite förstrött föreslog att jag skulle kolla säkringen. Pigge ska få göra det, jag vet inte hur en säkring ser ut. Men jag hoppas nästan att hela kläckaren ska vara kaputt, att inga andra finns på lager så att jag får pengarna tillbaka och kan köpa en från England istället. Den här modellen var ingen höjdare, nu vet jag vad jag vill ha.

Nu ropar jobbet på mig, stressigt som sjutton om jag ska hinna klart detta till på tisdag. Ikväll ska äldste sonen spela basketturnering och det skulle vara skoj att se lite av det också. Det är så mycket boll- och spelglädje i basket, man blir glad av att se det. Trevlig helg, alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0