Vildbasare

Nu börjar de vara ganska så livade, de små krabaterna i köket! De springer i full fart över hela köksgolvet (för den som aldrig varit hemma hos oss kan jag meddela att vi har ca 36 kvadratmeter kök så det är ganska gott om utrymme för små fläckiga valpar), de slänger sig numera ganska galant upp i den stora biabädden och tar sig också gärna upp i hundsängen på ben om de får chansen. Tjoho!

Mina små "valp-MH:n" har nu börjat, dvs test av valparnas beteende i olika situationer och också en träning inför det kommande livet. Häromdagen tog jag fram dammsugaren medan de var lösa på golvet. Oftast brukar labbevalparna bli ganska spaka då och sitta under ena kökssoffan och bliga misstänksamt på snabeldraken. Lilla Majken backade också några meter (men inte drog hon under någon kökssoffa, inte!) och satt där en stund och funderade innan hon smög sig på monstret bakifrån och kollade försiktigt. Morris hade en annan strategi. Han skällde ut den efter noter och attackerade sedan munstycket! Det var lite knepigt att dammsuga med en attackerande liten cavaliervalp vid munstycket. Så fort den "dog" var de också fram, var och en för sig, och inspekterade den nu tysta besten. Klart godkända på det testet, med andra ord. Det lär bli fler träningstillfällen innan de flyttar.
Började efter det fundera över om Morris är helt utan självbevarelsedrift men blev lugnad igår. Idefix var med i köket, småttingarna var lite uppspelta och tyckte det verkade vara en god idé att bita farbrorn i snoppen och svansen. Då morrade farbrorn ganska rejält och vips satt två valpar som tända ljus en bit bakom honom med förvånad uppsyn. Skönt, då vet jag i alla fall att de pratar normalt hundspråk. De får vara en hel del med de andra hundarna nu, jag vill att de lär sig att umgås med andra än Maya. Fast ska jag vara ärlig är Maya nog den som tar i dem hårdast nu, hon leker ganska tufft med sina små. Jag anar att det behövs...
Kattunneln har kommit in. Förra labbegänget hade ju kul med den, sprang i den, sov i den och kissade gärna i den. De här har lite andra idéer. Jodå, de har varit inne i den och det prasslade ju lite. Men Majken tycker det är roligare att dra omkring på den och jobbar frenetiskt med att få upp den i biabädden (tillsammans med allt annat). Morris hoppar rakt upp på den (DET prasslar!). Då rullar den lite och så kanar han liksom ner på andra sidan. Tydligen är det jätteroligt.
Idag har vi haft besök av några av våra grannar. Valparna tyckte att det var kul med besökare men det tröttade också, de har sovit i flera timmar nu. Skönt, då har jag hunnit jobba lite. Jag får jobba i intervall nu de sista veckorna men det går, det med. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0