Valpar och besökare

Idag har vi försökt fota den blivande mamman. Med sisådär 8-14 kvar ser hon ut så här:
 
 
 Inga tio, tack och lov, men fler än de två vi hade sist.
 
När man har valpar, kommer alltid frågan om när och hur vi tar emot besökare. En och annan gång kommer frågan från någon som kanske är varannanhelg-förälder och vill roa barnen, eller från någon som verkar tro att man lever med svängdörrar om man har en kennel. Och ibland kan det faktiskt kännas så. Just därför är det extra viktigt att värna den privata sfären, familjen. För mellan matning, rastning, städning och besök så ska vi ha mat, skjutsa till träning mm som alla andra föräldrar. Man ska också komma ihåg att varje besök innebär en risk, med nya virus och bakterier som valparna ska möta. Därför säger jag konsekvent nej till alla besökare jag inte känner. Valpköpare har första prio och är välkomna från det att valparna uppnått en ålder av ungefär 4 veckor. Vänner är också välkomna i den mån vi hinner. Men vi är ingen turistattraktion.
 
En annan intressant fråga är detta med tillverkningstiden på valpar. Tikar paras när de löper, ingen annan tid. De är dräktiga i ungefär 9 veckor och valparna är redo att flytta när de är ungefär 8 veckor. Sådan är naturens ordning, det går inte att ändra. Prioriterar man tiden högst, tycker jag att man ska fundera en gång till. Ska jag leva med en hund i 10-15 år, då är linjerna viktigast och tiden får jag försöka lösa. Samma sak med geografin, det är enkelt att hämta en valp från en annan del av landet idag. Det där med att ha uppfödaren inom en timmes bilresa, det har jag aldrig förstått mig på. Så tänker i alla fall jag. Det är så märkligt, ska vi köpa ett kylskåp så läser vi tester och funderar efter en lämplig modell som passar in i just vårt kök. Men en hund, den köper vi bara den finns nära och i rätt tid. Jag förstår inte riktigt det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0