Förkylningsfunderingar

Jag är däckad i förkylning. Sämsta tänkbara tajming, har ett vikariat där jag trivs med både ungar och personal och vill ju gärna göra ett bra intryck. Kände att det börjar lossna, att ungarna har förtroende för mig och att jag känner mig avspänd och trygg i min lärarroll. Sitter lite kaxigt och pratar med en kollega om hur jag klarat mig från förkylningar så förvånansvärt bra under våren. Det var väl att utmana ödet... Nu sitter jag här med en megaförkylning med feber och allt. Och jag som skulle jobba och måla och fixa... Duktig make slipar golv på nedervåningen medan hustrun ligger lätt feberyr i sovrummet. Surt. Fast lite Ipren gör underverk, i alla fall en stund.
 
Förra tisdagen var vi och tränade som vanligt i Hundhuset, Stina och jag. Denna gång hade vi sällskap av Melker, Bus brorsa, en riktigt glad och trevlig kille. Ganska lik mamma Raya i uttrycket, tycker jag, medan kroppen påminner mer om pappa. Behöver självklart utvecklas mer och även öka något i hull men proportionerna är fina. Vi tränade lite på att stå och på hur man ska visa upp sig på eventuella kommande utställningar.
 
 
När man är sjuk hinner man kolla lite vad som händer i världen. En sak jag har noterat är hur det verkar allt vanligare att man använder yngre hanar i avel. Varför, undrar jag? Så fort en hane fyllt ett år och har alla intyg, annonseras han ut för avel. Jag har också sett flera uppfödare med kullar efter hanar som just fyllt året och jag förstår inte alls grejen. Jag vill se att en hane håller genom åren, att han är fräsch även sedan han kommit upp i åren lite och att han inte då har drabbats av några sjukdomar. Den möjligheten till utvärdering tappar jag helt med en unghund som avelshane. Ibland undrar jag om man är rädd att ens hund ska drabbas av sterilitet eller liknande och därför vill påskynda debuten. Men även här biter man ju sig själv där bak om man därmed tillåter avel på en individ med risk för försämrad fertilitet. Jag blir faktiskt nästan lite ledsen när jag ser dessa unga djur som redan används. Inget är så bra som långlevnad, tycker jag, det är också lite av en garanti för friskhet. Alla de tester vi gör på våra djur, dem gör vi ju just för att vi vill föda upp långlivade och friska djur. Ett föräldradjur som själv levt länge och frisk kan knappast vara bättre.
 
Lite viktig info till er med valp från mig de senaste åren. Jag har fått en tid för BPH i Piteå den 3/6 kl 15.00-ca 19.00. Detta är den enda tid jag kan få, är ni intresserade så behöver jag veta det snarast för att kunna fastslå tiden. Bindande anmälan, kontakta mig om ni vill vara med.
 
Glada nyheter. Igår fyllde min stjärnkull sju år. Otroligt vad fort tiden går! Grattis till alla småstjärnor, hoppas att de blev ordentligt firade.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0