Valpplaner!

Nu är planeringen för nästa labradorkull klar! Jag har fått den fantastiska förmånen att få leasa Tjh(ptrh) Huset Elliots Jota nästa gång hon löper, vilket torde bli i oktober/november någon gång. Det innebär i sin tur att eventuella valpar är leveransklara under första kvartalet 2016, mest troligt.
 
Jota är en liten tik med stor motor från min fina bokstavskull, där alla individer är friröntgade med HD grad A och armbågar ua (0). Alla fem har också genomfört MH med godkänt skott och fyra av de fem har arbetsmeriter inom t.ex lydnad, viltspår, bruks mm. Den femte används som praktisk jakthund. Det är en kull som jag är mycket nöjd med och som jag hoppas förvalta på bästa sätt. Jota själv är också alldeles nyligen ögonlyst utan anmärkning och fri från anlag för prcd-PRA genom sina föräldrar.
 
Jota själv är utställd en gång med Very Good. Hon är godkänd i lägre klass patrull samt spår. Hon är också godkänd anlagsklass viltspår. Under fjolåret kvalificerade hon sig för första gången till Försvarsmaktsmästerskapen för patrullhundar och slutare på en välförtjänt sjätte plats. I år är hon ånyo kvalificerad och vi ser med spänning fram emot detta. Hon är också en duktig draghund. Jota ägs av Katarina Antonsen i Matfors. Jag har haft förmånen att också jaktträna med dem ett par gånger och Jota är även där en duktig hund som är spontan på vilt, arbetar med hög fart och i fint samförstånd med sin ägare.
 
Jota kommer att paras med en finsk hane som heter Mysis Tempo Vivo, "Temppu". Jag har en kull med honom undan Jotas kullsyster Raya (LPI LPII SEVCh Huset Elliots Pi) som jag är mycket nöjd med, varför jag väljer att i princip göra om kombinationen. De har nu hunnit bli 17 månader gamla, sex av åtta är röntgade och alla är fria. De har mycket motor, är sociala och samarbetsvilliga och har varit friska i övrigt också. Två har gjort BPH med bra resultat, två är utställda med excellent respektive Very Good och två har hunnit tävla lydnad och gått till pris. 
 
Temppu är en hund som används som praktisk jakthund. Han är en väldigt vänlig och energisk hane som inte har några kullar utöver min så han är ingen matador. Han är utställd några gånger av sin uppfödare och har ett cert. Han är ur en kull där alla utom en är röntgade och alla har A på höfterna och ua på armbågarna. I mina ögon är han en väldigt lagom hane med ett vänligt sätt och uttryck.
 
 
 
Det blir mest troligt svarta valpar, eventuellt gula. Det finns en intresseelista men fortfarande finns goda chanser att tinga en valp för "rätt" köpare. Jag förbehåller mig rätten att välja valpköpare och tar därför endast upp en intresseanmälan i det här läget. Du som anmäler ditt intresse för en valp ska vara inställd på att arbeta och vara aktiv med din hund och gärna också ha tidigare erfarenhet från bruks, lydnad etc. Vid intresse, vänligen skicka ett mail på marie(at)huset-elliot.com eller ring mig på 070-544 4147 så berättar jag mera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0