Ny champion!

Igår fick vi en ny champion i uppfödningen. Det är duktiga Ebba med lika duktiga LPI LPII Huset Elliots Pi (Raya) som nu också blivit SEVCh, alltså svensk viltspårchampion! Den tredje av fem i kullen som får den titeln. Jättebra jobbat, Ebba och Raya, i synnerhet som Raya varit barnledig hos mig fram till i mitten av maj. Och det innebär också att alla ägare till Rayabarn nu får skriva in SEVCh framför mammas namn.
 
På bilden ovan har de just tagit anlagsklassen år 2012.
 
I söndags hade vi en liten valpträff med Rayas valpar. Upplägget var att vi skulle gå igenom hur man kan träna in det fria söket och att alla skulle få prova det, vi skulle prova att apportera vilt och vi skulle fika ute. Naturligtvis skulle det vara lika fint väder som det var på lördagen så vi skulle också träna på att ställa upp hundarna och så skulle jag ta snygga bilder på var och en, samt självklart en gruppbild. Dess värre var inte vädret riktigt med oss, det snöade lappvantar precis hela dagen. Alla planer på fotografering gick om intet, däremot provade vi att köra sök och vi testade vilt. Fem stycken kom, stort TACK till er entusiastiska valpköpare som stod ut i kylan och blötan i flera timmar. Hundarna var härliga, mycket energi och fart i de små labbekropparna. De ser otroligt trevliga ut och har en väldigt trevlig mentalitet, det ska bli spännande att se dem framöver. 
 
I Piteå är en liten cavalierhane på rymmen sedan i lördags. Jag får ont i magen när jag läser sådant, alla minnen av när Idefix var på rymmen väcks till liv igen. Jag följer eftersökningarna via Facebook där en grupp har bildats, som märkligt nog leds av någon i andra ändan av landet. Inte en människa har sett den lille hunden sedan han försvann och man verkar leta där han försvann. Jag minns ju hur långt en liten hund hann springa på ett och ett halvt dygn och hur absolut ingen ringde trots våra lappar. I min värld är det enklast att uppmana folk att ringa polisen istället för ett mobilnummer som ingen kommer ihåg men så jobbar man tydligen inte enligt den självutnämnda experten. Jag vill i alla fall uppmana alla som eventuellt läser detta att sprida budskapet. En liten rubykille på elva månader springer omkring ute i kylan och vill hem, ring polisen eller ägaren om ni ser honom! Polisen har nr 11414 och de gånger jag har hittat lösspringande hundar häruppe har samarbetet fungerat alldeles förträffligt och de har snabbt kommit tillrätta.
 
 
Det som är extra ledsamt med vovven ovan är att han var på prov i familjen i Piteå och bara hade varit där en vecka, så mest troligt känner han ingen av dem som nu letar efter honom särdeles väl. De omständigheterna tycker i alla fall jag är ytterst olyckliga och försvårande i det hela. Uppfödaren bor i Bureå och på den här tiden kan han ju ha hunnit halvvägs dit. 
 
När sådant här händer så kramar jag hundarna hemma lite extra. Inte för att det är så svårt, de trefärgade egna är ju överallt där jag är - hela tiden. Den här veckan har jag mycket jobb så då jobbar vi, jag framför datorn och de med att sova vid mina fötter. Hjärtegrynen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0