Valpträff!

Igår hade vi en liten valpträff med Mayas senaste små telningar. Tre av fyra kom, Doris inräknad. Tyvärr var väl inte vädret riktigt på vår sida så efter en stunds busande utomhus gick vi in i köket. Underbart att se de tre små trollen igen, även om de vuxit en hel del sedan sist. Morris, som brukar vara ganska svårflörtad när det gäller andra hundar, var genast med på noterna och busade med sina småsyskon. Och Doris, som normalt är en ganska försiktig liten fröken, var lite av herre (eller kanske dam) på täppan och hyvlade av bröderna rätt ordentligt. 
 
Som alltid fascineras jag också av hur de växer och utvecklas. Med de fläckiga tycker jag nästan att det är svårare än med de svarta att se hur de ska arta sig, kanske för att jag har kortare erfarenhet av rasen som uppfödare men också för att det är så mycket mer som verkar hända med de här små - betten, navelbråck, stenar som inte vill komma på plats osv. Hobbe, som var en ganska rejäl och smått korpulent kille i valphagen, ser inte alls ut att bli någon stor kille nu utan var i paritet med syster som ju på den tiden var mycket mindre än han. Och Hugo, som då var den minste killen i kullen, hade växt om dem båda med råge. Det som däremot var sig likt var Hugos fantastiska muskelkontroll. När Morris så småningom ledsnade på leken och som vanligt sökte sin tillflykt till kökssoffan, studsade Hugo elegant upp bredvid honom. Vet inte vem som var mest förvånad, Morris eller Hugo - eller vi tvåbenta. Doris har försökt med samma manöver men blir stående med frambenen i soffan och bakbenen fånigt jämfotaskuttande utan minsta framgång. Men Hugo kunde!
 
Roligt att se var också Hobbes fina följsamhet och kontaktsökande. Där ligger Doris och jag i lä, Hobbe har kommit mycket längre med lydnadsträningen och är otroligt duktig. Nästan så att jag får sätta fart med Morris om jag inte ska bli omkörd...
 
Självklart gjorde vi också några tappra försök till gruppbilder men det var sannerligen inte lätt. Här är väl mitt mest lyckade försök:
 
Hugo lyckades vrida på huvudet just när jag knäppte så han är den suddiga hunden. Doris närmast i bild med sin vitare kind vänd mot kameran. Hobbe ovanför henne följd av Maya och Morris. Hobbes matte Elin håller i en efterlängtad godbit, därav allas uppmärksamma (och hungriga!) miner.
 
Vid läggdags igår tyckte jag så synd om Maya och Idefix som är vana att vara med i Stinas rum, så de fick följa med upp tillsammans med Doris. Idefix sover i sin bur på golvet så han störde ingen och Maya ligger verkligen blickstilla, djupt nerborrad i täcket. Men Doris var lite uppspelt över att ha mamma i sängen och har vandrat en del. Mitt i natten kom även kisse och ville ha plats. Då var det inte utan att det såg skönt ut på husses sänghalva där han tronade alldeles ensam... ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0