Uppdateringar och nya resultat!

Ska försöka hinna uppdatera hemsidan lite mer nu, börjar med det viktigaste och jobbar mig vidare. Har bestämt mig för att gruppen på Facebook ska vara för valpköpare och andra med hundanknytning till kenneln, andra får söka sig info här. Så då gäller det ju att sköta sidan lite bättre!
 
Glada nyheter är att Linnea och Chili varit iväg och tävlat lydnadsklass 2. Det gick lysande trots 25-gradig värme, de fick ihop 164,5 poäng (bla en tia på rutan, tror jag får åka till Linnea och gå kurs) och därmed ett första pris samt en andraplacering i klassen. Grattis tjejer! Man kan tycka att bokstavskullen består av ett gäng duktiga hundar när man ser på resultaten men det handlar så klart om att de hamnat i händerna på ett gäng duktiga valpköpare. Jag är så glad och stolt över det.
 
Har lagt ner en massa tid på att hitta hane till Raya men står i princip och stampar på ruta ett. Har en hane i Finland som jag varit sugen på förr men han är lite till åren, jag vet inte ens om han lever. Har mailat både uppfödare och hanhundsägare men utan respons så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Det trevliga med Finland är att de fortfarande dubbelmeriterar i mycket större utsträckning än vad vi gör här så man får lite mer kvitton på att det fortfarande finns arbetsegenskaper i hundarna. Nackdelen är hälsan, det paras betydligt mer hundar med ledfel där. Har några hanar jag håller ett öga på och kikade på den enes ledstatistik. Ryggade först bakåt och bestämde mig för att stryka honom från listan över framtida kavaljerer. Men så kollade jag en gång till och insåg att tiken som parats hade DD på höfterna. Svårt att förvänta sig underverk då. Så man måste läsa med förnuft och kolla noga bakåt. Lite pyssel. Men nu finns deras databas på svenska så jag slipper sitta med ordlista bredvid mig när jag läser. Vilket lyft! Nåväl, arbetet fortskrider, ska försöka öka farten lite nu för nästa vecka händer det ju grejer. Så här såg Maya ut igår:
 
 
Det börjar vara jobbigt nu i värmen för lillgumman, hon lullar på i sakta mak med en mage som liksom rullar från sida till sida. Spännande att se vad den innehåller!
 
Stina hjälpte mig att ställa upp Morris igår så att jag kunde ta några bilder med mobilen. Han är inte alls fixad i pälsen eller något men visst är han ganska snygg ändå, lille prinsen?
 
 
Igår gjorde hundarna ett litet MH i skogen. Vi kom lullande från vårt håll i skogen när det plötsligt dök upp en gubbe i blåställ runt hörnet. Med sig hade han en skottkärra med en påbyggd låda som liksom skramlade. Det var som en kombo av Dumpe och skrammel. Innan jag hann blinka så var Morris där, hälsade och skuttade runt och kollade nyfiket på alltihop. Samtidigt hade den store svarte gossen svansen rakt upp, morrade lite dovt och valde att gå runt hela ekipaget för att försiktigt nosa in bakifrån innan han hälsade lite avvaktande. Det blev så tydligt vilken pojke som verkligen har alla mentala bitar på plats och vem som saknar en och annan. Tyvärr. Den fläckige är en helt ljuvlig hund med en sagolik mentalitet, orädd och nyfiken och med en följsamhet och koncentrationsförmåga som är enorm. Så rolig att träna med! Den svarte gossen håller inte riktigt måttet där, tyvärr. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0