En blandras är en blandras och ingenting annat

Oj, så många som läst mitt förra inlägg! Kan det hänga ihop med att Lena lade en länk i Facebook? ;) Kul är det oavsett och jag tar chansen att uttrycka ännu en åsikt. Denna gång tänker jag ondgöra mig över fenomenet att blandraser plötsligt har fått namn. Förr var en blandras en blandras, men nu kallar men dem cockapoo, labradoodle, shihpoo osv. Varför? En blandras är en blandras, ingenting annat. Tycker man att den blir finare om den har ett rasliknande namn? Och varför i herrans namn väljer man då inte en renrasig hund, enligt SKK:s hemsida har man sisådär 335 olika raser att välja på i Sverige så någon borde väl passa? 
 
Ute i hundvärlden finns det "uppfödare" av dessa "blandrasraser". Det finns också "uppfödare" av helt godkända raser som massproducerar hundar utan att registrera dem. Man har ändå mage att ta ganska bra betalt för sina valpar, ofta ligger man bara en eller ett par tusenlappar under priset för de registrerade. Rent ocker, om någon frågar mig. Jag träffar allt emellanåt på någon sådan labbe där ägaren då ofta känner sig manad att ursäkta köpet, inte sällan med orden "vi har ändå inte tänkt ställa ut". Och just de orden visar att man har bommat hela grejen! Det är inte för utställandets skull man ska köpa en hund som är registrerad i SKK. Det är för att vi som tillhör SKK:s organisation har regler och förordningar som vi måste följa. Har vi, som i mitt fall, raser med ett hälsoprogram så måste våra avelsdjur följa det hälsoprogrammet. I labradorens fall innebär det att de ska vara röntgade och ha känd ögonstatus genom gentest eller ögonlysning (skulle önska att det var både gentest OCH ögonlysning men så är det inte, många uppfödare väljer dock att vara noggrannare än vad SKK kräver, just för att vi månar om rasen). Vi får inte avla på djur som är avelsspärrade av någon, ofta hälsorelaterad, anledning. Vi får inte ta hur många kullar vi vill på vår tik och vi måste låta det gå tillräcklig tid mellan kullarna. Detta och en del annat är ett regelverk som vi får rätta oss efter men som den som föder upp blandrashundar eller oreggade hundar (som inte kan ses som annat än blandraser det heller eftersom de saknar stamtavla) helt kan strunta i. Är man det minsta mån om hur hundarna har det, betalar man den där tusenlappen extra och köper hund från en seriös uppfödare med registrerade hundar och god hundhållning, oberoende av om man vill ställa ut eller inte. Den tusenlappen extra kan återbetalas flerfaldigt under de kommande åren, just för att man valt en hund med dokumenterat friska föräldrar. 
 
Jag har inget emot blandrashundar som sådana, det kan vara ytterligt charmerande individer. Men jag är starkt emot en planerad avel på blandraser eller oregistrerade valpar överhuvudtaget. Genom att köpa sådana hundar, gör man det möjligt för verksamheten att fortgå och det tycker jag är beklagligt. Köparna reglerar marknaden, glöm aldrig det, ditt val gör skillnad. 
 
Vill man titta närmare på en uppfödares avelsarbete så finns det en hel del information att tillgå på internet. Många kennlar har förstås hemsidor idag men man kan också titta i SKK:s databas som är helt öppen och som man når via hemsidan. Ännu mer överskådligt är www.rasdata.nu, där flera raser finns representerade. Här kan man få en överskådlig bild över alla hundar från en viss kennel, deras hälsostatus och en del meriter, klickar man sedan på varje enskild hund så kan där finnas ännu mer information. Rekommenderas varmt om du går i hundköpartankar!
 
Till sist lite om de egna hundarna. Vi har haft ännu en underbart solig dag här i Norrbotten och mina hundar och jag har gått en lång sväng på isen. Stina slutar tidigt idag så då får hon ta sina, fast de var nog inte helt nöjda med att bli lämnade hemma
 
.
 Somliga fick fixa frillan lite innan vi gick ut. Före...
 
...och efter (bilder tagna med mobilen i motljus, det är mer än vad till och med min fantastiska Samsung klarar av att få till riktigt bra). Hoppas att ni ser skillnaden. ;o)
 
Visa, pärlan i min hundflock. Min flicka, min följeslagare, min underbara vän och trotjänare. Underbarare hund får man leta länge efter.
 
Vi har ett underbart väder i Norrbotten nu. Solen har kommit åter och vi tänker inte släppa ifrån oss den förrän till hösten, tidigast...
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Barbro Lugnet

Håller med jag skulle aldrig köpa en blandras,när jag köper valp vill jag veta vad jag köper,därför har vi endast renrasiga hundar i huset(finsk spets wachtelhund och labrador).

Svar: Enligt mitt tyckande är det ett nog stort lotteri att köpa en renrasig hund, jag skulle heller aldrig köpa en blandrashund. Att olyckor händer är en sak men att man medvetet föder upp blandraser tycker jag är eländigt.
Marie

2013-03-16 @ 09:06:09
Postat av: Vigdis

Sanna ord igen, Marie!!

Svar: Jag är så klok, vet du! ;o)
Marie

2013-03-16 @ 19:45:01
URL: http://www.vimsan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0