Fortsatt värme

Det är hett som i Jehenna, som mamma brukar säga, fast vi är inte i Jehenna utan i Norrbotten. Helt galet och lite smått olidligt, i synnerhet för den lilla valpmamman. Som för övrigt var en ganska billig valpmamma inatt. Eftersom jag är rädd att hon ska torka ut och därmed också valparna, blötlägger jag maten och häller på en extra skvätt vatten innan servering. Det har fungerat bra, de växer som ogräs och hon kissar regelbundet. Igår insåg hon att samtidigt som hon äter så ställer jag en andra skål på svällning. Alltså vill hon ha den. Alltså väckte hon mig 02.20 genom att stirra envist och flåsa. Och man känner när någon stirrar på en fastän man sover! "Panik i lägret" trodde jag och hasade ut. Och jo, hon kissade en pytteskvätt och skyndade sedan in till maten. Matte vägrade och bar upp lilla prinsessan igen. Som upprepade hela proceduren tre timmar senare och trött som jag var gav jag med mig. Säg inte att cavalierer är dumma! Men inatt, inatt ska jag vara ståndaktig...
 
Ogräsen växer vidare, mellan 35 och 50 gram under natten. Så här såg de ut i morse.
 
 
Klart är också nu att alla valpar är tingade. Gossarna flyttar till nya, jättetrevliga ägare och lilla tiken, just nu döpt till Dynamit-Doris, blir förmodligen kvar här. Det glädjer mig att ha tre så otroligt trevliga familjer att sälja de små gossarna till, det ska bli så kul att få följa er och era nya små livskamrater på vägen. 
 
Labbeplanerna fortsätter att ta form, förhoppningsvis ska jag kunna offentliggöra planerna inom ett par veckor. Det kommer att bli klassiska dp-linjer med en dubbelmeriterad hane av klassisk modell och med starka arbetslinjer bakåt om allt går i lås. Ev. söker jag en halvfodervärd till en tikvalp ur denna kull, du ska i så fall ha erfarenhet av att ha jobbat med hund tidigare och gärna någon form av referenser. 
 
Har kollat in valpförmedlingen på rasklubbens hemsida och konstaterar att antalet valpkullar där föräldrarna är dubbelmeriterade är försvinnande få, tror jag räknade till en. Nu kommer ju inte heller min att räknas dit eftersom mamma hund saknar utställningsmerit men pappa kommer att vara dubbelmeriterad. Det blir allt svårare att hitta sådana gossar i Sverige idag och det är ett bekymmer, i alla fall för mig. Jag kan ärligt säga att jag inte alls är nöjd med utvecklingen inom rasen och att jag lite börjar tappa sugen. Jag hamnar allt mer i ett ingenmansland där både-och blivit varken-eller. Det är inte roligt, de hundar jag ofta stöter på idag är inte de hundar jag en gång blev förälskad i. Vi får se vad framtiden bär med sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0