Vad ingår i ett valppris?

Läste tidningen Hundsport till frukosten i morse och noterar att registreringssiffrorna har gått ner med 11 % sedan 2004. En ganska ledsam utveckling, det troliga är inte att färre har hund utan att fler har blandrashund. Nu tror jag ju att de flesta som ev. läser det jag skriver här redan är "frälsta", dvs redan har labrador eller annan renrasig hund. Men jag vill ändå berätta lite om vad som ingår i ett valppris så kanske ni kan dela med er av vetskapen och berätta för mindre vetande vilken hund som egentligen kostar mest. Sedan kan man också ställa sig frågan vem man ska gynna, den som har vigt sitt liv åt att försöka föda upp bra hundar eller den som parar med grannens hund för att "det är så sött med valpar" och samtidigt vill tjäna sig en hacka? 

Många av oss uppfödare är näringsidkare, dvs vi har registrerat firma för att kunna hålla på med detta. Det gör att vi betalar moms som på vilken annan såld vara som helst. Där försvinner genast 1/5 av valppriset. Sedan ska hanhundsägaren ha en peng, storleken på denna varierar beroende på ras mm men ligger, om jag inte är helt fel ute, som regel på mellan 10 och 15 % av valppriset. Det finns de som är dyrare och det kan också bli andra kostnader om man exempelvis importerar sperma och inseminerar. Men om vi säger 10-15 % så har vi nog fångat in de flesta. Man ska också färdas till hanhunden, i mitt fall då ca 85 mil enkel väg, vilket också innefattar hotellövernattning, ätande ute mm. Kostnaden för detta landar på ca 7-10 % denna gång (i skrivande stund har jag inte tillgång till exakta siffror). Vi börjar nu närma oss halva valppriset.

Innan tiken paras ska hon hälsoundersökas. Visst, man kan hävda att jag hade röntgat hunden ändå, det är högst sannolikt. Men jag hade inte ögonlyst henne årligen och jag hade inte gentestat henne för diverse sjukdomar för att försöka utesluta de sjukdomar jag kan. Denna kostnad ska naturligtvis slås ut på tre kullar men är inte försumbar, totalt cirka 3 % av ett valppris (uträknat per Visa-valp). Lägg dessutom till kostnad för besiktning av tik innan denna parning, dräktighetsundersökning, bilresa till kliniken mm och det blir ytterligare någon procent.

Varje valp ska besiktigas, vaccineras, ID-märkas och registreras. Registreringen kostar 395 kr/valp, medan jag inte kan den exakta kostnaden för besiktning, vaccinering och ID-märkning, det varierar också lite från klinik till klinik, men jag gissar på runt 4-500 kr per valp samt bilresa fram och åter. För att få registrera valparna ska uppfödaren vara medlem i SKK, kostnad 370 kr. Själv är jag med i fem olika hundorganisationer, dels för att kunna tävla med mina hundar men också för att hålla mig ajour med vad som händer inom mina raser och för att få registrera valpar. Detta kostar årligen 1500-2000 kr, en kostnad som blandrasuppfödare helt slipper.

Vid valpning kan komplikationer uppstå då man får åka in till veterinär och kanske snitta tiken. Detta kan vi alla råka ut för, även blandrasuppfödare, så jag redovisar inte den kostnaden här men alla inser att den kan utgöra en väsentlig del av valppriset.

Som seriös uppfödare vill jag, och de flesta andra, visa att min tik är en god representant för sin ras. Det gör jag genom att meritera henne inom diverse olika områden, i mitt fall utställning, jaktprov, lydnadsprov, viltspårprov, bruksprov och mentalbeskrivning. En utställningsanmälan kostar 300-340 kr, ett jaktprov kostar 300 kr, viltspårprov varierar beroende på vilken klubb som arrangerar men för SSRK gäller numera 350 kr. Lydnadsprov kostar numera 200 kr och bruksprov 250 kr. Tillkommer gör reskostnader, ibland kanske boende, kostnader för träning mm. Alla kostnader runt meritering försvinner helt för en blandrasuppfödare.

När man bedriver seriös avel har man noga valt ut en hane. Tyvärr är det inte alltid det går som man har tänkt sig. I mitt eget fall har jag både försökt para med en hane som inte klarade av att genomföra parningen och parat med en hane som visade sig vara steril, mest troligt. Kostnaderna för försöken finns där ändå i form av reskostnader, uppehälle, språngavgift i något fall mm. Allt detta ska också bäras av intäkterna. Tillkommer gör också inkomstbortfall, det krävs oftast en eller ett par semesterdagar för att åka. Väljer jag grannens hund så kan jag knalla över en kväll och få det undanstökat. Kan inte han, har säkert en annan granne en hund som kan ställa upp.

Jag betalar medlemsavgift i lämplig organisation för mina valpköpare och det medföljer också lite annat med varje valp. Ingen stor kostnad i sig, runt 1,5-2 % av valppriset kanske. Tiken ska ha mer mat under dräktighetens andra halva och digivningen, valparna ska ha bra mat och avmaskas regelbundet osv osv. Allt detta vet jag för att jag har gått delar av SKK:s uppfödarutbildning, köpt på mig diverse litteratur i ämnet och kommunicerat med andra uppfödare. Jag har också betalat en engångsavgift på 2500 kr till SKK för att registrera mitt kennelnamn, något som ingen blandrasuppfödare någonsin behöver fundera över. Inte behöver de anpassa sig till gällande regelverk heller, såsom hur många valpkullar man ska ta på en tik, hur tätt det ska vara, hälsoprogram mm. Vem kan kontrollera det?

Jag vill poängtera att flera av kostnaderna ovan är beräknade utifrån min tiks meriter och utslaget på hennes totala valpantal, vilket gör att procentsatsen kan variera högst väsentligt. Färre valpar ger större andel, fler meriter likaså osv. De enda kostnaderna jag redovisat ovan som är mer generella är moms, språngavgift samt besiktning och registrering eftersom de är per valp. Faktum är att man som uppfödare kan få betala för att ta en valpkull (dvs man går minus), något som jag har svårt att tro kan hända med en blandraskull.

Jag har säkert missat en massa, jag vill bara visa på att det inte är någon luckrativ bransch att föda upp renrasiga hundar. Visst finns det variationer även här, så klart, men de stora posterna kommer vi aldrig ifrån. Så tänk på det, du som eventuellt överväger att skaffa dig en blandrashund. Vem vill du gynna? Vilken hund är egentligen dyrast? Vem köper grisen i säcken?

Kommentarer
Postat av: Erika L

Superbra inlägg! Borde delas med fler!

2012-02-17 @ 22:46:54
URL: http://www.inka.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0