Jaktprovsresultat från Norge

I helgen har det varit jaktprov i Norge. Utöver de båda Vimsa-barnen som jag berättade om i lördags startade även två från min egen uppfödning igår, nämligen Huset Elliots Vimsa och Huset Ellios Lill-Strimma (Aisha), båda i öppen klass. En besviken Vigdis rapporterade efter provet. Det startade med en dubbelmarkering där hundarna fick hämta varsin (för er som inte är så insatta så går man i par i öppen klass). Ännu en dubbelmarkering, hundarna fick ånyo hämta en var. Så fick varje hund en egen dubbelmarkering och därefter dirigering. Vimsa löste allt på ett bra sätt. Därefter kom fältet, 12 vilt var utlagda och hundarna skulle ta in varannan. Vimsa går ut åt höger, får snabbt ett vilt i näsan och kommer in. Nästa gång hon får gå ut skickas hon mitt i, får snabbt ett nytt vilt i näsan och kommer in med detta. Två gånger till skickas hon med samma resultat, dvs hon följer snabbt upp vittringen, plockar upp och kommer in. Efter detta bryter domaren som tycker sig ha sett nog. I kritiken får Vimsa sedan att hon inte har tagit för sig av hela fältet, hon skulle ha jobbat mer på djupet. Resultat: 2:a pris. Hunden skulle alltså ha sprungit förbi det nära viltet och gått ut på djupet!!! Helt absurt!

Kan inte hjälpa att jag tycker att det är oerhört tråkigt med domare som dömer hunden på förhand, som höjer ett ogillande ögonbryn när en "vanlig" labbe kommer till start. Hundarna ska bedömas utifrån sin prestation, inte utifrån sitt utseende. Att hunden ska springa över vilt för att ta för sig av marken ter sig för mig helt absurt, låt då hundarna jobba igenom hela provet och visa att de minsann är effektiva och kan täcka marken om det behövs. Vilken jägare vill ha med sig en hund ut som springer förbi vilt?

Från Aisha har jag inte fått någon rapport så där vet jag inte hur det gick, resultatet vet jag dock var ett 3:e pris. Har fått en bild på henne som jag lägger in här nedan. Väldigt lik mamma Maxi över ögonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0