Falskt alarm

Väcktes i morse vid tjugo över fyra av att en liten svartvit hund kom in i sovrummet och flämtade. "Nu är det dags" tänkte jag sömning och försökte få henne att lägga sig i valplådan. Men hon ville hellre sitta bredvid min säng och puffa på min hand. Kliade lite förstrött samtidigt som jag konstaterade att makens mage kurrade väldigt mycket. Efter någon minut vaknade jag till och  insåg att det var Mayas mage som lät, inte makens. Bara att klä på sig och gå ut. Och jodå, visst ville liten hund bajsa. Väl inne fortsatte flåsande så jag kollade tempen - högst normal. Gav henne lite fil och gick ut igen, mera bajs. Sedan knallade vi båda upp i sovrummet och jag fick henne faktiskt att lägga sig i valplådan. Där låg hon på rygg, sov som en stock och snarkade som en hel karl! Så än dröjer det nog innan valparna tittar ut.

Gårdagskvällen bjöd på lite dramatik. Hussen gick ut med bössan och lycklig Visa. Kom tillbaka ett par timmar senare, en and var skjuten men Visa hade gjort en dödssynd och släppt den. Varför vet ingen, hon brukar ha ett bra viltsug men kanske nöp den henne, vad vet vi. Nu var det bråttom, Melvin fick rycka ut och ägna sig åt ett rejält vattensök. Visa satt förstås vid dörren och pep när hussen gick ut med pojken. Det får hon nog finna i sig i ett tag nu, gör man en sådan dumhet så blir man portad, i alla fall när förhållandena är sådana som igår.

Har retat upp mig en tid på den LCHF-hysteri som råder. Tycker allmänt att vi lever i en quick fix-värld just nu, allt ska gå fort och smidigt. Vi vill äta mycket och gott men ändå vara smala, inte gå den långa vägen genom träning och mindre mat på tallriken. För mig, som tidigare jobbat som projektledare för ett klimatprojekt, är tanken på att vräka i sig kött och fett högst osmaklig när det är konstaterat att köttproduktionen ger en väsentlig klimatpåverkan. Klimatförändringen påverkar inte oss här i Norden nämnvärt, vi kommer att få mer extremväder av typen häftiga skyfall men det blir knappast något alarmerande. Däremot slår det hårt på de redan drabbade. Jag tänker på dem i Afrika, som redan är hårt drabbade av svält och annat elände. Temperaturen runt ekvatorn kommer att höjas, livsvillkoren i dessa länder kommer att bli än svårare. Det blir vår välfärd på deras bekostnad. Har vi rätt till det? Räcker det med att sätta in en hundring till Röda korset och sedan köpa biffen från Brasilien som lockar i köttdisken? Eller är det inte dags att börja tänka på vad vi äter? Mer lokalproducerat, mer säsongsbetonat och mindre kött, det är vad som gäller. Vi försöker köra med "Veckans vegetariska", en vegetarisk måltid i veckan. Det får bli mitt klimattips denna vecka. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något! Rekommenderar en länk för den som vill veta mer om klimatanpassad mat: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Klimat/Konsumtion-och-klimat/Klimatanpassad-mat/ Finns mycket annat läsvärt om klimatfrågan också på Naturvårdsverkets hemsida.

Quick fix-tänket går igen också inom hunderiet. Allt färre startar inom bruksgrenarna, som kräver omfattande träning av både lydnad och specialmoment. Om jag jämför antalet starter inom lydnaden mot när jag tävlade med Elliot på tidigt 90-tal så är det en enorm skillnad. Då kunde vi vara över 25 startande i klass 1, idag är det många om det är runt 15. Det krävs en hel del arbete även inom lydnaden innan man kan gå ut på tävlingsbanan. Idag lockas allt fler av tävlingsformer där man kan nå resultat till en mindre träningsinsats och fort kan komma ut på tävlingsbanan. Det är alltså tänket hos oss tvåbenta jag vill åt, inte själva grenarna som sådana. Vi vill inte hålla på och traggla, vi vill göra sådant där vi kan skörda framgångar så fort och lätt som möjligt.

För egen del ser jag inget fult i att träna om man vill nå ett resultat. Jag tror inte att man kan nå snabba resultat som är beständiga, oavsett om det handlar om viktminskning, hundträning eller multiplikationstabell. Vissa saker måste tragglas för att sitta men konsten är att göra tragglandet roligt och mer värt. Min gymnasielärare sa en gång att man inte kan bygga ett hus om man inte lägger en bra grund, förr eller senare så rasar huset in. Så tror jag det är med mycket här i livet. Man kan inte fuska och ta genvägar överallt, förr eller senare slår det tillbaka.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men man vräker inte i sig kött (protein) när man äter LCHF. LCHF står för Low Carb High FAT och inte Low Carb High PROTEIN. Proteinintaget ska vara ungefär lika som innan, men energin kommer i huvudsak från fett istället för kolhydrater. I mitt fall har det lett till att jag äter MINDRE protein eftersom man blir mätt på en mindre mängd mat då inte blodsockret och insulinet höjs när huvuddelen av energin kommer från fett istället för kolhydrater. För mig kommer fettet i huvudsak från bregott, kallpressad rapsolja, creme fraiche och nötter. Jag äter grönsaker, mest "ovanjordsgrönsaker" och även t ex mörötter, men undviker ris, pasta och bröd. Frukt och bär är mitt "fredagsmys". Fikabröd, chips och godis är jag aldrig sugen på längre. Gaserna i magen som jag har haft under hela mitt vuxna liv har försvunnit och jag slipper "bodsockerdipparna" under eftermiddagarna på jobbet som tidigare ofta lett till att jag stoppat i mig en Snickers från automaten. Som bonus har jag gått ner ca 7 kg i vikt. För mig är LCHF/GI definitivt inte någon quick-fix, det har gett mig ett rejält hälsolyft!(som jag om någon var skeptiskt till från början...)

2011-09-02 @ 21:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0