Allt går bra

Allt går bra med de små, de äter och växer och blir ompysslade av sin lilla mamma. Lilla mamma förväntar sig i sin tur att bli lite ompysslad av mig, det är inte som med labbarna där man inte får vara och pillra alltför mycket för då blir mamma hund irriterad och lägger huvudet över valparna. Nej, här är det tvärtom. Ingen stress vid vägning, Maya litar blint på att jag tar hand om de små. Vi har någon form av delad vårdnad, känns det som, även om min roll mestadels består i att servera den lilla mamman mat, filmjölk eller ta ut henne så att hon får kissa eller för all del att bara klia en stund på magen. Igår ville hon knappt ut alls men idag har vi varit ute flera vändor så att hon får röra lite på sig och får igång magen. Hungrig är hon också, det gäller att passa på henne så att hon inte smiter ner om hon tror att det vankas mat. Jag försöker att dela upp hennes mat i småportioner och sväller den väl innan servering för att försöka ta hand om magen. Jag har dock en svag känsla av att hon själv skulle kunna ställa sig i tunnan och bara vräka i sig om hon fick chansen... Nu när magen har ramlat in efter valpningen är det inte mycket Maya kvar så jag har absolut inte gett henne för mycket mat under dräktigheten. Ändå blev de små så stora i förhållande till liten Maya! Det är ganska mycket att klämma ut valpar på 300 gram när man själv bara väger 6,5 kg...


Så här ser de ut idag, drygt 30 gram har de ökat sedan valpningen. Trinda och goda och alldeles underbara att titta på.

Min förkylning vill inte släppa och inte blir det bättre av att det just nu är lite si och så med sovandet. Jag störs verkligen inte av valparna trots att de bor nedanför sängen. Dels är de bara två och dels är de för det mesta alldeles väldigt mätta och nöjda, det är mest enstaka små grymtanden som hörs. Men jag är nog fortfarande lite hög efter valpningen och har svårt att riktigt komma till ro. Då passar förkylningen på att slå tillbaka för tredje gången. Lite oschysst, tycker jag allt. Får kanske ta och kurera mig med honung, C-vitamin och whisky en vända till. Dock inte samtidigt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0