Nu är säsongen i alla fall igång!

I helgen har det ramlat in lite meriter, jag ska uppdatera hemsidan så snart maken har fått ordning på min dator. Det har varit viltspårprov i Piteå, två Huset Elliotar var anmälda till anlagsklass, Linnea med H. E Chili och Marie med H. E Zäta. Båda blev godkända och kan nu jobba vidare mot öppen klass. Grattis till er båda!

Stina och jag var anmälda till lydnadsprov i Älvsbyn. Stina backade ur efter gårdagen, Maya ska börja löpa när som helst och blir bara konstigare för var dag som går. Inte kul att starta då. Jag tänkte göra henne sällskap och ta sovmorgon men tyckte att gossen gick så himla bra när vi tränade igår så jag bestämde mig för att ta f-n i båten och ro. Sov uruselt i natt, vet inte när jag senast var så här nervös inför en tävling. Det var platsliggningen som ställde till det, jag har inte tränat den ordentligt med andra hundar sedan ifjol. Men jag hade inte behövt vara orolig, killen låg hur stabilt och fint som helst. Sedan var det dags för själva lydnaden... Körde lite innan och han var fint med. Strax innan vi går ner på planen så gör jag det fatala misstaget och drar igång killen med lite dragkamp. Inte helt begåvat, kan konstateras, eftersom Melvin är en kille som redan från början är ganska igång.
Vi inledde med fritt följ. Här hade jag en hund som klev på mina tår hela tiden, när inte jag klev på hans. Betyg 8. Så läggande under gång, vår paradgren. Men gossen hann inte lyssna på mitt kommando, han körde ställande under gång. Betyg 0. Inkallning med ställande. Han stannar hyfsat men går ett par steg, stannar, går ett par steg och stannar. In i full fart men alldeles för snett. Betyg 7. Så rutan. "Que?" sa Melvin, här finns ju ingen apport! På grusplan var det tydligt att ingen leksak väntade i rutan och varför ska man då springa dit. Betyg 0. Apportering nästa. Matte kastar uruselt, flackt och konstigt men killen kastar sig ut i full fart. Ljud från publiken får honom att stanna alldeles och sedan lufsar han in och rullar apporten i munnen. Betyg 7,5. Fritt hopp är ett annat paradnummer. Nu är killen riktigt i gasen, bara vi närmar oss hindret så vill han studsa över. Ett "fot" från mig hör han som hopp och är på g. När kommandot äntligen kommer, kastar han sig handlöst iväg, taxerar alldeles uruselt och smäller i bakbenen. Betyg 8. Så fjärrdirigeringen... Utgångsläget är kanske 2 m i sidled från hoppets utgångsläge. Melvin har nu helt låst på hindret och vill hoppa igen. Så när jag kommedernar ligg, kastar han sig mot hindret. Matte får tillbaka honom men nästa liggkommando får samma resultat, killen vill HOPPA! Först tredje gången hör han mitt kommando och kastar sig i backen. Att det står en tävlingsledare bakom struntar han i, jag trodde det skulle störa honom men icke. Han ligger och darrar i bakbenen, beredd att byta position. Tack och lov så inväntar han mina kommandon, men flyttar fram lite. Betyg 6. Helhet 8,5 men vad hjälper det? Vi landade på blygsamma 129,5 poäng och ett tredje pris. Men vi deppar inte ihop, med en lite annan nivå på gossen från början och med en bättre ruta så ska det där allt gå vägen! Nu ska vi jobba vidare på rutan och så ska jag ta tag i spåret igen. appellen hägrar fortfarande.

Efter dagens övningar är killen i alla fall lite sliten. Första gången på länge som jag inte äter middag med ett labbehuvud i knäet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0