Våga vägra kläder

Så heter Visas livslånga kampanj! Den hunden vill inte ha något på sig och gör vad hon kan för att visa det. Halsband - kan klias bort. Fleececylinder om valpmage - kan snöbadas bort. Och nu reflexväst - kan rullas bort. Man kan tro att hon rullar runt i snön av lycka men icke, västeländet ska väck! Hon rullar aldrig annars, inte som morsan som kunde vältra sig i det mesta av glädjen över att finnas till. Visa gör det för att bli av med konstiga saker som matte envisas med att sätta på henne. Så numera drar jag åt alla kardborrefästen och annat ordentligt, för Visa gör vad hon kan för att testa hållfastheten!

Hon är i fin form nu, gumman, och pigg som en lärka. Fina muskler i bakstället har de fått av allt snöplumsande och jagande av varandra i djupsnön. Lite sladder under magen får vi leva med men midjan är på plats och farten och gummibollsstudsen är det inget fel på. Och så riktiga labberumpor, med breda och lite rundade lår. Jag blir ledsen när jag ser ståbilder på labbar med tunga fronter och absolut inga muskler alls i bakstället. För mig saknar de hundarna balans, bakstället är viktigt. Jag är barnsligt förtjust i just bakställ hos labbar. Och så uttrycken, förstås.

Har tränat lite lydnad med gossen idag, fjärr stod på programmet. Tror aldrig att jag tränat det så mycket med någon tidigare hund! Inser också att det är den första hund jag kört det med där handtecknen gör mer skada än nytta. Han är så taggad och på g, så han inväntar inte kommandot utan är bombsäker på att jag ska göra tecken för inkallning och kommer på studs. Alltså kör jag utan handtecken och då blir det hyfsat. Inte snyggt men hyfsat. Han är ju så på g så han studsar liksom framåt-uppåt på mitt sitt-kommando, som att han tror att det ska bli en inkallning men så blir det "bara" sitt. Jag har aldrig varit med om det tidigare. Jag har aldrig ägt en liknande hund tidigare. Nu ska vi nog backa bandet igen och gå tillbaka till själva förflyttningen, målet är ju att han ska flytta tassarna rätt. Men jag måste säga det igen - han är en helt ljuvlig kille! Det är verkligen "all in" när den gossen gör något.

I morgon ska dottern göra sin första röntgenundersökning för den här omgången. Jag är lite kluven till vad jag vill att de ska hitta. Hittar de något, får vi veta vad som orsakat besvären och det skulle vara skönt, men å andra sidan kan det ju innebära operation igen och det känns mindre kul. Å andra sidan, hittar de inget så blir det kanske fler undersökningar och hur kul är det? Undersökningen i morgon är kontraströntgen med sond, roligare kan man nog tänka sig. Men hon är duktig, vår lilla tjej. En helt fantastisk unge, liksom sina bröder. Tänk att just jag har fått världens bästa barn!?

Måste skryta lite också. Maysan och Stina blev tvåa i årets agilitycavalier klass 1 och fick samma placering i årets lydnadscavalier klass 1. I den senare var det bara två ekipage som skickade in resultat, men jag råkar veta att de faktiskt var tvåa oavsett. Inte illa av en tjej på fjorton år! Och ifjol vann hon årets lydnadscavalier i klass 1 med Idefix. Morsan är stolt som en tupp. Den fläckiga lilla stjärnan är lyckligt ovetande om sina insatser och snarkar högljutt i mattes säng. Hur Stina kan sova i det oljudet är för mig en gåta. Och hur i all världen kan en så liten hundkropp frambringa sådana ljud? Hon låter värre än en vuxen karl!

Avslutningsvis vill jag gratulera Hockey-kullen som fyller fem år idag. Tänk, så fort tiden går! Bilder kom med mailen på Atlas i Bergen, ska försöka få ut någon här framöver till påseende åt er andra. Vill också gratulera Huset Elliots Vimsa och matte Vigdis som vann poängligan ifjol och fick en midjeväska med en labbe på i present. I år tror jag att det kan bli tuffare konkurrens, jag anar att några av bokstavsbarnen kommer att göra entré i tävlingssammanhang. Och så kommer jag och Melvin, akta er! ;o)

Kommentarer
Postat av: ELISABET VIKLUND

Ja du Marie det visa gör med att hon inte vill ha saker på sig känner man igen sig lite på sina egna hundar för dom gör likadant.

Här i bölebyn har vi minus 30 grader och det är skit kallt hundarna vill inte vara ute i onödan. Ni ska ha en bra lördags kväll du och familjen. Hoppas att man får träffa dig på nogot viltspårsprov till våren ha det så gott/ Kramisar från elisabet med doggsen i bölebyn

2011-01-15 @ 16:29:53
URL: http://bolegardens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0