Nytt år, nya möjligheter

Så skriver vi 2011 och som vanligt så här års så känner jag optimism inför året. Det är så lätt att göra det och sätta upp saftiga mål innan man riktigt är igång med träningen. Just nu är vi bäst på allt, hundarna och jag! Har inlett lydnadsträningen med Melvin igen efter uppehållet. Har som första mål att komma till start i lydnadstvåan nu under våren, om allt går som jag vill. Idag tränade vi förflyttningar på stället, fritt följ och stegförflyttningar, samt apportering och inkallning med ställande. Stegförflyttningar gjorde han fantastiskt bra, vi har aldrig tränat backande förr men han backade som om han aldrig gjort annat! Han är så alert och så "på", så han registrerar direkt om jag rör mig och hakar på. Tyvärr är han välan "på" i det fria följet och vill gärna tränga, vi får jobba vidare på det. Inkallning med ställande är på gång, lite lång stoppsträcka än men vi jobbar på det. Farten kan jag i alla fall inte klaga på. Apporteringen var lite slamsig i början, lyckan över att återse apportbocken blev välan stor. Men upptagen var bra, inget trams där. Det kändes som en bra start på året. Han är ju underbar på så sätt gossen att han verkligen ger järnet, det är "all in" med allt vi gör. Min prins! Vi måste ju sätta lite fart på tävlandet i år, jag anar att Alfabetarna snart sätter igång och kommer att flåsa oss i nacken på tävlingsbanorna, så det gäller att nyttja det lilla försprång vi har... ;o)

Långa promenader på isen blir det på dagarna. Visa är i fin form nu, dallret under magen blir vi aldrig av med så profilen är kanske inte så snygg, men ser man henne uppifrån så ser man midjan och hon leker och skuttar runt på isen och verkar nöjd med livet. Tutan är också i fin fysisk form, bortsett från lite cortisonsvullnad men den får vi leva med. Tyvärr verkar hon helt sakna syn på ena ögat nu och det besvärar henne lite ibland. Så fort det har gått, i höstas var hon med husse och jagade utan bekymmer! Nåväl, hon verkar pigg och nöjd med livet och verkar ha hyfsad syn på sitt andra öga i alla fall. Detta med bakre polär katarakt är inte alls så kul. :(

Glädjer mig åt att Vimsas (Visas syster hos Vigdis i Norge) avkommor nu har börjat röntgas och det ser riktigt bra ut. Två röntgade än så länge, båda med A på både höfter och armbågar. Grattis Vigdis, du ska se att resten följer efter i samma stil! Jag brukar tänka att den första liksom sätter ribban, och bättre än så här kan den ju inte sättas. Hoppas att det går lika bra för de små Alfabetsbarnen här när det är dags för dem. Inte så långt kvar nu innan det är dags för den nervpärsen.

Årets poängliga vanns av Vigdis och Vimsa igen. Grattis! Ni är så himla duktiga! I år hoppas jag på hårdare konkurrens, det har varit lite väl mycket av mig, Stina och Vigdis i ensamt majestät vad gäller tävlandet. Men jag har på känn att det kan bli annat framöver. :)

Renoveringen av badrummet går sakta framåt. Pigge har målat taket färdigt nu och det blev så himla snyggt. "Bara" väggarna kvar...  Mitt inköp av badrumsskåp var kanske inte det mest övertänkta, det sitter visst en lampa på väggen också. :( Nåväl, det tål att funderas lite på. Jag är ju inte känd för att ha massvis med tålamod direkt, så förmodligen smäller jag upp skåpen i alla fall och så får lampan sitta lite konstigt placerad. Jag gillar när det går fort!

Planer på valpar har vi i år också. Labbevalpar förstås, vi gör ett nytt försök med Visa och Piki under året. Kanske kan det också bli fläckisvalpar under året, vi får se hur det blir med det. Ludde är redan igång med sin kycklinguppfödning, kläckaren är laddad med ägg i olika storlekar. Spännande tider stundar!

Vi har skaffat oss ruskigt dåliga vanor under helgerna. Pigge och jag ser på Huset Eliott till 2-3 på natten vareviga kväll och sover till 10 på morgonen. Otroligt bra TV-serie, inte bara för namnets skull! Fördelen är att jag hinner sticka massor, dottern har fått en halsduk och nu är jag snart klar med en mössa som ska skickas till Hjälpstickan, för att i sin tur lämnas till någon behövande hemlös. Det känns bra att göra en god gärning också, jag ska försöka hinna med fler sådana under året.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0