Snorkallt!!!

Vad är detta för eländesväder??? Hade för mig att Jokkmokks marknad brukar vara årets kallaste vecka, så när den bara bjöd på några få kallgrader räknade jag hem en tidig vår. Ack, så jag bedrog mig! Nu ligger termometern stadigt ner mot -26 grader och det gör ont att sticka ut näsan. Det är som att stoppa in en gigantisk Vicks blå i vardera näsborren - uppfriskande! Eller överj-ligt, beroende på hur man vill beskriva det. Till råga på allt har vi storfrämmande, min bror med döttrar är på besök. Det hade varit roligt att få visa upp Luleå från sin vackra sida då men icke. Men kanske borde jag ha anat oråd, sist lillebror var här på vinterbesök var det också galet kallt. Det verkar vila en förbannelse över hans besök i Norrbotten. I så fall kanske kylan försvinner fram emot helgen eftersom de åker söderut i morgon igen.

Upptäckte att stackars Tutan har en kal fläck på frambenet så ikväll blev det bad i Malaseb igen. Hon gillar det inte men hoppar snällt i badkaret när matte pekar. Kanske delvis också eftersom Stora godispåsen låg bredvid, det brukar löna sig att hoppa i badkaret då. Hon är en tålmodig dam, min Tuta. Tyvärr känner jag en massa små, små vårtor i olika storlek lite varstans på kroppen så jag anar att det kan vara små tumörer. Inte jätteroligt men än verkar hon i alla fall inte må dåligt av dem. Kylan gillar hon däremot inte alls, hon uträttar alla behoven samtidigt och tittar sedan på mig med en blick som säger "ja, då var jag klar, kan vi gå in nu?" Långpromenader i vinterkyla tycker hon är kraftigt överreklamerat.

Annars är jag fascinerad av hur köldtåliga hundarna ändå är. De små är insvepta i täcken och Tutan likaså, Visa och Melvin verkar närmast glada över att slippa. Obekymrat skuttar de alla fem fram på isen, någon enstaka köldkramp i ett par steg men inte mer. Tutan skulle i och för sig glatt vara utan promenad men väl ute leker hon och verkar nöjd. Och övriga gänget verkar inte bekymra sig över kylan alls, i synnerhet inte de båda gossarna. De har fullt upp med att leta fyndigheter, skojiga pinnar eller helt enkelt sätta ut sina bomärken. Vad är väl lite kyla när man har viktiga uppgifter att ägna sig åt?

Kommentarer
Postat av: Elisabet

Hejsan Marie.

Visst har det varit jäkla kallt ute, hundarna vill nästan inte vara ute. Nu har vi bara ca 15 minus ute så då är det bara att passa på att gå ut och gå.

När syrran och jag har vägarna förbi Luleå så ganske vi tittar förbi er där hemma men jag ringer först.

Ska du till ssrk/piteås utställning i mars, jag ska inte ställa ut någon hund där men jag och syrran ( sussi) ska dit och kolla. Ha en bra söndag ska ut och gå med lite hundar sedan ska jag göra mig klar för vi har ssrk årsmöte med föreläsning här hemma i piteå kl 13.00 idag det ska bli kul/ Kramisar från elisabet med doggsen i bölebyn.



Oj det höll jag på att glömma att skriva villken spännande valpkull ni kommer att ha till våren/ sommaren. Både tiken och hanen är mycket fina

2011-02-20 @ 08:27:47
URL: http://bolegardens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0