Outtröttlig?

Melvin är en kille med outsinlig energi, verkar det som. I lördags fick han följa med på agilitytävling på Piteå BK, Stina tävlade och vi var supportrar. Eftersom mitt intresse för agility är minst sagt måttligt, tog vi oss en timslång promenad längs de fina stigar som finns ute vid Piteås brukshundklubb. Killen sprang lös större delen av tiden och hade det urkul, släpade omkring på mindre träd, nosade, höll koll på matte. Full fart framåt! Vi kikade på Stinas lopp, träffade trevliga mellanpudeln Hilda som han fick studsa runt lite med, tränade lydnad och så fick han ligga i bilen. Borde vara trött när vi kom hem tänkte jag (det var nämligen jag) men icke! Ut på en promenad med brudarna och sedan avslutades dagen med en joggingtur med husse. Tänk om man hade hälften av den svartes energi, vad mycket man skulle orka då!

Stina och Maya diskade 3 av 4 lopp i helgen men var felfria igår i hoppklass 2 och slutade 2:a, 1,5 sek efter vinnaren. En enda pinne delades ut, det hade behövts en futtig startande till för att Maya också skulle få en pinne. Ibland är marginalerna inte på rätt sida, men de vet åtminstone att de har kapacitet för klassen. Nu funderar vi på om Maysan närmar sig löp, det är mycket nosande och tidvis svårt med fokuseringen. Det brukar kunna vara det när hormonerna far omkring i kroppen.

På torsdag smäller det! Då drar Melvin och jag ner till Skellefteå för att starta jaktprov. Jag fick Pm igår och fjärilarna virvlar omkring i magen bara jag tittar på det. Men samtidigt är jag så vansinnigt taggad på att se hur gossen ska gå i år, nu när han har landat lite. Jag hoppas att vi i alla fall ska förbättra fjolårets tredje pris.

En som inte hade turen på sin sida igår var Vigdis med Vimsa i Norge. De startade öppen klass på ett jaktprov på hemmaplan. Vattendirigeringen räknade Vimsa ut var den låg, det var ju bekanta marker, så hon valde landvägen. När hon sedan strulade med den andra markeringen på dubbelmarkeringen på vatten och inte lyckades få in den fast hon var i rätt område, då valde domaren att bryta dem. Otroligt snöpligt och en smula irriterande, eftersom andra hundar med samma problem fått fortsätta provet. På 30-talet startande hundar delades inte ett enda första pris ut! Jag tycker att det låter skandalöst, det är inte rimligt att drygt 30 hundar är så dåliga. Ett enda andra pris blev det och så några 3:or. Bästa labrador blev Sudden-dottern Hårkollens Kanutten med ett 3:e pris. Grattis till Björg och Kanutten för den prestationen, men tragiskt att proven verkar vara ojämna i kvalitet och bedömning även detta år.

Avslutar med några bilder på Idefix valpar med SE UCh Apricot Indiana-Rose, nu fem veckor gamla. Det är en otroligt jämn och fin kull, så fantastiskt söta. Än finns det ett par hanvalpar kvar att tinga, så tveka inte om du funderar på att skaffa dig en cavalier!




Kommentarer
Postat av: Irene Sørsvann

Vi er veeeldig glade i hunder med mye energi altså ;) Høres helt herlig ut :)

2010-09-28 @ 19:19:49
URL: http://hundeliv.dinstudio.no/news_1.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0