En massa hundträning!

Idag har jag haft ledigt från jobb och passat på att träna hund istället, när jag inte har snickrat då förstås. På förmiddagen fick Zäta gå spåret som jag lade igår. Det hade hunnit bli dryga 18 timmar gammalt men det var inga problem för lilla fröken. Hon hade ett mer lagom tempo än vad jag minns att hon brukar ha, svårigheten gjorde nog att hon fick ta ner tempot en smula och det var meningen. Lite kryssande var det men alla svårigheter löstes (tre oblodade vinklar) och vi kom till slutet utan mankemang. Det känns som om det inte borde vara alltför svårt att få henne klar för öppen klass, om hon inte redan är det.

Nu ikväll lade jag ett fält med vilt åt Melvin och Zäta. Hade tagit ut mycket svartfågel, eftersom jag vet att hon haft problem med det. Korp gillades inte alls, istället började hon tomspringa. Jag tog in henne och körde Melvin istället, som plockade in allt vilt utan minsta bekymmer. Fina upptag, fina inlevereringar och inga tendenser till att vilja söka vidare med vilt i munnen. Mammas prins! Sedan kastade jag markeringar åt Zäta, först med mås och sedan med kråka. Den senare var lite läskig först men jag berömde, stöttade och krävde avleverering i hand. Till sist gick det finemang och då lade jag ut kråkor och mås på fältet igen. Nu gick det hur bra som helst, hon jobbar i ett rasande tempo coh kom direkt in med allt hon hittade. Liiite äckligt fortfarande med någon kråka men vi ska jobba vidare på det. Med den jaktlust som hon besitter så borde det vara ett problem som går att lösa med mer rutin. Så på't igen i morgon!

Isoleringen av lekstugan går framåt och jag tycker själv att jag är jätteduktig :) Nu är det i stort sett bara ena långsidan kvar, och så målning och lite pill. Lucka ska sågas och isoleras, sittpinne ska upp, plexiglas ska sättas framför fönstren men en del av det kan man ju fixa när hönorna har flyttat in. Till helgen hoppas jag att de ska få ha sin inflyttningsfest.

Idag lämnades eländesmobilen tillbaka. Jag ska klura lite på vad jag ska köpa för ny mobil. Det lutar åt en enkel standardtelefon, mestadels använder jag trots allt mobilen i hundsammanhang och då är det viktigast att den är robust. Vill jag kolla mailen när jag är på resande fot, är det ingen omöjlighet att ta med den bärbara datorn.

Har alldeles kommit av mig med lydnadsträningen av herr Långben, tror jag måste ta tag i det lite igen. Det har varit prio på jaktträning och så förstås träning av Zäta, vill så gärna försöka meritera henne mer så att det syns vilken härlig jobbarhund hon faktiskt är. Apropå Zäta så hade hon en äggviteliknande flytning idag, påminde väldigt mycket om en dräktighetsflytning och kommer ju lägligt ca 5 veckor efter parning också. Så nu kom funderingarna tillbaka, tänk om det gömmer sig en valp eller två därinne i alla fall? Vad i hela friden gör jag då??? Måste nog försöka boka tid för röntgen för att få ett verkligt säkert beslut, enstaka valpar har ju missats på ultraljud förr. Usch, varför kan ingen uppfinna ett gravtest för hundar, där de bara behöver kissa på en sticka så är det klart..?

Kommentarer
Postat av: Irene Sørsvann

Hahaha... kan Zäta virkelig gå rundt med en liten hemmelighet? Så utrolig spennende ;) Og så flinke dere er til å trene :) Misunner dere masse :)))

2010-09-14 @ 00:39:06
URL: http://hundeliv.dinstudio.no/news_1.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0