Årets jaktprovsstart :)

Så var årets enda jaktprovsstart avklarad! Hade ju tänkt satsa på lydnad och appellspår i år men så trasslar spåret så jag insåg att det inte skulle hinnas med. Och så har jag ju ändå tränat en del jakt, så vi anmälde oss hastigt och lustigt till rörligt prov i Skellefteå. Eller, jag anmälde, Melvin hakar glatt på. Idag var det dags, samling kl 12.30 för nybörjarklass.

Det började inte bra. Marie gjorde en total tankevurpa, jag skyller det på att jag så gott som dagligen jobbar med engelska texter. Samling halv ett blev till halv över ett i min värld, så jag satsade på att vara där i god tid till kl ett. Vid Antnäs någonstans insåg jag mitt misstag... Det gick lite fort tidvis, kan jag väl erkänna, men jag hann fram i tid till provgenomgången i alla fall.

Provet var rakt och snällt. Det inleddes med en landmarkering på kråka. Därefter förflyttade man sig nedför en slänt mot vattnet där det kastades två enkla, ganska korta markeringar med and (kricka, tror jag kanske att det var, den var ganska liten). När det var avklarat så vände man sig 90 grader, gick några steg och skickade hunden ut på fältet, som var ganska långt och smalt. Där fanns det 6-7 vilt.

Totalt var det fem hundar till start, fyra medelålders flattar och så vi som startade som nr 4. Jag värmde upp Melvin med lite fotgående och minnesmarkeringar. Killen kändes förstås gasad (det är ju Melvin vi pratar om!) men ändå i hand. Så gick vi mot hundstoppet. När det blev vår tur så kopplade jag loss och plötsligt verkade Melvin inte riktigt komma ihåg innebörden av ordet "fot". Han gjorde en halvdan insats där, kan man väl säga. Rent jaktligt gjorde han däremot en väldigt stark insats, snabba upptag och inlevereringar, bra fart och ett stort viltsug. Domarens kommentar efteråt löd: "Du har mycket att köra med där". Det kan väl stämma ganska bra. :)

Mest nöjd är jag ändå med passiviteten, det var ju där vi rök nedåt i prislistan ifjol och det är det som har hängt som ett spöke över mig sedan dess. Nu lade jag honom ner, visade honom att det inte var lönt att tramsa mer och killen låg coolt och knäpptyst medan den andra hunden gjorde sin landmarkering. Inte ens ett pyttepip kom ur hans mun!

Den sammanfattande kritiken lyder: "En alert och arbetsvillig hund med bra fart och apporteringsglädje". Med det fick vi också ett första pris. Behöver jag säga att jag är mycket nöjd med min lille prins idag?

Kommentarer
Postat av: Vigdis

Gratulerer så mye med 1.premien idag!! Flott gjort!!!!

2010-09-30 @ 22:47:48
URL: http://www.vimsan.com
Postat av: Katarina

Hipp hurra va´ni är bra! : )

2010-10-01 @ 09:44:23
Postat av: Anne

Kjempegrattis:)

2010-10-01 @ 22:59:53
URL: http://www.silverlabben.cybersite.se
Postat av: Gunilla

Jätte Grattis till den fina placeringen! Det lovar gott för framtiden.

2010-10-02 @ 16:24:52
Postat av: Lena

Grattis från Münster- o cavalierligan:-)

2010-10-04 @ 10:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0