Spårträning

Jaha, så har vi varit ute i skogen och spårat med alla hundar utom Tutan och man kan konstatera att det var ömsom vin, ömsom vatten. Vattnet kom först i form av Melvin. Jag ändrade planen i sista stund och testade ett viltspår med honom, i hopp om att blodet skulle få honom att gå ner med näsan. Men icke, han slamsade på, slog och vindade så att det stod härliga till! Fort gick det också, fort och lite hetsigt. Visst, han löser uppgiften men inte på det sätt som jag önskar. Suck... Just nu är jag inte riktigt nöjd med gossen på det hela taget, han är lite stressig och slamsig och så är han inte riktigt så som jag vill ha honom mentalt. Vi trälar på den här säsongen och hoppas att vi får till något i slutändan, annars kan det bli så att jag omplacerar honom om någon lämplig dyker upp - och om övriga familjen överlever det. Den som lever får se.

Idefix var nästa och där kom verkligen vinet! Vi prövade ju att spåra med honom när han var valp/unghund men han var helt ointresserad av allt vad spår hette. Nu har jag haft på känn att läget är annorlunda, så jag testade att lägga ett viltspår till honom också, ca 75 m långt och 5 timmar gammalt (samma ålder som Melvins). Och visst grejade han det, med bravur dessutom! Han spårade så noga och fint och blev alldeles till sig vid spårslutet, där han skällde ståndskall på älgklöven! Den var lite för stor för honom att bära så nästa gång ska han få en rådjursklöv. Förhoppningsvis kan vi spåra på med honom nu och så kanske Stina kan testa ett anlagsspår till hösten. Det får i alla fall vara vårt mål.

Maya var nästa, hon hade ett sex timmar gammalt spår med en oblodad vinkel. Lite slamsigt i början men hon jobbade raskt upp sig och löste uppgiften på ett bra sätt. Ska se om vi kan öka liggtiden så sakteliga nu, det verkar vara hennes stora bekymmer. Helt olikt labbarna, men det är ju bra att jag får något nytt att bita i.

Sist ut var Visa, ett personspår på ca 500 m, fem apporter plus slut samt liggtid på ca sex timmar. Hade inte tänkt att det skulle bli så länge men hon grejade det galant, så när som på en liten avvikelse i mitten där jag tror att hon kollade upp ett färskare älgspår. Hmm... Hon missade första apporten men alla andra tog hon upp klockrent. Vi prövade också att göra ett spårupptag och även det var klockrent, så det känns riktigt bra. Tyvärr tror jag ju att vi närmar oss löp, hon är tidvis lite ofokuserad och känns småslö samt vill gärna skvätta lite varstans. Tycker att hon var mer påverkad än normalt första löpet efter valparna förra gången och misstänker att det blir samma sak nu. Då ryker den här säsongen... :( Nåväl, vi tränar på med målet lägre spår så får vi se om vi lyckas.

Sammanfattningen av kvällen blir att jag ska testa Katarina och Dannes förslag med annan spårläggare till Melvin när Stina är lite piggare. Fungerar inte det heller så lägger jag nog spåret på is ett tag och hoppas att det mognar fram. Idefix ska vi träna för anlagsklass, Maya går vi långsamt fram med och försöker få mer rutin på äldre spår. Och målet med Visa är lägre, om nu inte det där förb... löpet ställer till det!

Fotbolls-VM gick vår väg idag, Uruguay vann sin match och vi ligger nu på plus 2 kr totalt på de senaste matcherna. Stora pengar... ;o) Nästa blir Argentina, där kan det väl inte gå fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0