Hundträning

Kisse gillade inte att vara på pensionat de dagar vi var borta, det framkommer ganska tydligt. Hela dagen igår hörde vi hans klagan, oavsett var han befann sig. Han har ganska välutvecklade röstresurser, den gossen. I natt har han legat klistrad i min armhåla större delen av natten. Men han kan vara lugn, nu ska vi vara hemma. Skruttkatten!

Idag tog jag med mig dummyväskan ut på promenaden. Tycker att Visa har varit lite småseg och eftersom hon hatar att springa vid cykeln (det har hon alltid gjort) så har jag lite svårt att få upp hennes kondis tycker jag. Men när dummisarna kom med, var det inga problem med farten! Jag började med att gå en sväng och motiverade ett linjetag så att de såg. Sedan gick vi vidare så att vi så småningom kom tillbaka fast från ett helt annat håll. Då lade jag ut ett stort fält åt motsatt håll från linjetaget (hoppas att ni hänger med här, jag är en mästare på att förklara). Började med Melvin och lät honom gå fotgående bort från alltihop och gjorde lite vändningar på stället och annat, innan vi gick tillbaka och så skickade jag honom på det motiverade linjetaget. Gissar att det hade gått ca 20-30 minuter från det att jag lade ut det. Han sprang ut fint i rätt riktning och plockade raskt in en dummy. Jag har fortfarande väldigt små handtecken när jag skickar, eftersom han har haft tendens att titta på min hand. Men det går allt bättre och jag är noga med att inte skicka honom förrän han tittar rakt ut. Så fick Visa hämta fast från lite längre avstånd, hon spikade självklart. Tillbaka till Melvin, nytt fotgående och så skickade jag honom på fältet. Han for ut i en faslig fart, fräste runt och plockade in fyra innan jag avbröt. Kanske lite yvigt, kanske inte alltid den effektivaste näsan men det går fort och det är lustfyllt. Liten tendens till att söka vidare med den första i munnen, men en visselsignal fick honom att tänka om och sedan gick det galant. Visas tur och hon plockade in fem stycken, rutinerat och effektivt. Och i bra fart, inga problem med att springa nu, inte. Åter till Melvin som fick ta in två till innan vi bröt och jag gick ut för att plocka in snitslar och resterande dummy. Som vanligt var det en av de närmaste som låg kvar...

Vi fortsatte vår runda och kom så småningom ånyo mot linjetaget, nu från ett tredje håll. Jag skickade först Melvin, som sprang fint ut och hämtade men visade tendens till att byta. En snabb visselsignal och han kom in utan byte. Backade och skickade Visa, som sprang ut i spikrak linje och plockade in dummyn. Nöjd med båda hundarnas insatser knallade vi vidare hemåt. Väl hemma såg jag blodspår och trodde att det var Visa som börjat löpa men icke så. Visa har haft en sorts böld på ena baktassen som försvann med lite cortison men som nu är tillbaka :( Det får bli en ny omgång med cortison och hjälper inte det får vi uppsöka veterinär och kolla upp den. Surt känns det hur som, nu känns det som om säsongen helt klart är i farozonen.

I eftermiddag lade jag ett viltspår till Idefix, ca 150 m med en mjuk båge, denna gång med rådjursklöv i slutet. Hade lite otur med vinden som hade vänt när vi gick spåret, i kombination med att det var ganska högt ris så han försvann lite, så han vindade lite på första sträckan och gick lite högt med näsan. Bågen klarade han galant och sedan var han tvungen att stoppa ner nosen lite mer på den andra sträckan. Han var väldigt nöjd när han hittade spårslutet och var inte helt begiven på att lämna ifrån sig skatten. Kul att han är så taggad på detta med spår. Nu blir det vilodag i morgon och sedan kör vi nog ett spår till innan Stina åker iväg till mor- och farföräldrar en vecka.

I eftermiddag och kväll har det varit fotboll igen. Vilken domartavla i matchen England-Tyskland! Vi vågade inte spela på den matchen, killarna och jag, den kändes alltför oviss på förhand. Däremot hade vi satsat 20 spänn på Argentina och de gjorde oss inte besvikna. Men det kommer att ta ett tag innan vi blir förmögna på vårt spelande, vi har ganska blygsamma insatser ;o)

Nu hoppas jag att kisse behagar komma in så att jag kan gå och lägga mig. Jobbdag i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0