Duktig liten Melvin!

Hade med mig dummyväskan ut på förmiddagens promenad. Målet var att göra sökövning med en enda dummy för Melvin, med tanken att han inte ska vinna något på att söka vidare med en dummy i munnen. Vallade av ett område på var sida om en grusväg, ena sidan med massor av obegränsad, lättsprungen skog och den andra sidan klart avgränsad. Tog med mig hundarna och vallade av det stora området och smög ut en dummy utan att de märkte. Det andra vallade jag själv och lade ut sju dummies så att de såg vad jag gjorde. Skickade sedan Melvin på det första området. Han ville först byta, men jag lyckades styra om honom och han gav sig ut i fin fart. Hittade dummyn och kom raka vägen in. Alltså ingen tendens till att söka vidare, vilket ju var bra. Beröm och belöning från matte och så smögs dummyn ut på nytt ställe i området. Sedan fick Visa jobba in fem dummies från den andra rutan och Tutan en, innan jag ånyo skickade Melvin i sitt område. Nu "trodde" han mig direkt och stack iväg, men denna gång sökte han vidare några meter innan han vände upp. Jag lät honom hållas, tanken är att han ska inse att han inte vinner något på detta. När han kom in, fick han direkt byta område och tömma flickornas mindre område på den sista dummyn. Här fick han jobba ordentligt med alla dofter men hittade dummyn och funderade någon sekund innan han kom in. Bra.

Bra var också att han var knäpptyst och stilla medan flickorna jobbade. För det fick han beröm och belöning löpande. Mammas pojke! Nu ska vi köra ett par sådana här fält till och varva det med övning där vi jobbar på att man faktiskt bara får ta EN dummy med sig in. Det känns som om jag behöver lösa de båda problemen innan vi jobbar vidare, annars blir det ett stressmoment för både matte och hund. Men idag var han en riktigt duktig kille! Och nu är han en ganska trött kille och jag kan jobba ostört... Laddar för telefonkonferens med det stora landet i väst (USA då, inte Norge... :o)) ikväll. Kan säga att jag inte riktigt ser fram emot det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0