Kylslaget

Idag är det kallt, -28 visade termometern i morse. Alla mina planer på att kunna ta ut valparna lite den här veckan har bokstavligen frusit inne. I lördags hade vi -5 så då var vi ute en sväng men det är allt. I söndags trillade det ner till -20 och under igen. Då kan man inte ta ut små kala valpmagar!
 
Annars har vi hunnit med det mesta av det vi ska. Vi har gått på olika sorters underlag och i tunnel, vi har träffat de andra hundarna och upptäckt nya rum, vi har träffat på dammsugaren och vi har åkt bil. En himla massa människor har vi också hunnit hälsa (och smaka) på. I söndags fick vi träffa på en fasanvinge och det var förstås hur kul som helst, som ni kan se nedan.
 
 
 
 
 
I min andra hundras stormar det rejält just nu. Vi är ett ganska stort antal uppfödare och hundägare som skrivit under en skrivelse till SKK, med förslag till ändring av hälsoprogrammet som går emot rasklubbens egna tankar. Nu jämställs vi med Hitler och ska polisanmälas och allt möjligt annat. Så fula påhopp att man faktiskt blir alldeles matt och en smula skrämd över hur folk kan uttala sig på sociala medier. Några skräms till tystnad, andra står rakryggade i stormen. Gängbildning, trots att vi är vuxna människor med ett gemensamt intresse, eller..? Vi har också beskyllts för att inte vilja senarelägga avelsdebuten. Inget kan vara mer felaktigt. Jag kan gladeligen tänka mig att senarelägga den till 3 år istället för de 2 1/2 år som vi har föreslagit och som var den gräns som veterinär expertis en gång föreslog när hälsoprogrammet togs fram. Det jag inte vill är att hunden ska få gå i avel vid denna i det fallet ringa åldern på helt egna meriter, dvs utan någon som helst hänsyn tagen till hjärtstattusen hos föräldradjuren. Hur detta kan anses vara en uppstramning är för mig en gåta, tvärtom så öppnar det dörren för alla importer med okänd bakgrund att kunna gå i avel och ha ett antal kullar innan blåsljudet kommer. Jag kan på intet sätt se hur detta kan förbättra hälsoläget hos rasen. Det gör mig ledsen och beklämd att tankegångarna går åt det hållet och det kan jag inte stillatigande stå och titta på. Därför satte jag mitt namn på skrivelsen och jag står för det. Rakryggat och utan att ta till några rasistiska eller fascistiska anspelningar på "motståndsrörelsen". Vi är vuxna människor i ett demokratiskt land, jag tycker att vi kan uppföra oss därefter även i den lilla ankdamm som kallas Hundsverige.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0