Finland tur och retur!

Nu har vi varit iväg på vår lilla roadtrip, Raya och jag. Och det gick alldeles lysande. Måste ärligt säga att Raya är en väldigt sund och tydlig tik, med sunda reaktioner och signaler. Det råder ingen tvekan om att hon är i höglöp och att hon vill bli parad om vi säger så. ;o) Hon har också varit fantastiskt stabil och miljöstark de här dagarna, utan att vara överdrivet bekant med mig har hon glatt följt med mig till veterinären och hem till främmande hem med främmande hundar, allt med samma glada svansviftande. Lite upphetsat skällande och studsande igår när vi kom fram till killen efter fyra timmars bilresa men det är helt OK. En helt underbar liten tik är hon.
 
Underbar var också hanen. En jättefin kille i fantastisk kondition, verklig jaktkondition på den gossen. En stark, smidig och liksom seg kropp (hittar inget bättre ord för att beskriva det), påminde mycket om de labbehanar jag varit förtjust i gammalt tillbaka. Underbart huvud och uttryck, fin päls och verkligt jättefina tassar. Jag har tyvärr tappat lite tassar de senaste åren så jag är verkligt glad över att hans var så fina. Runda och knutna utan att vara övredrivet stora. En härligt energisk utstrålning, öppen och social, en riktig labbekille när de är som bäst. Lite knepigt att få till det först men så plötsligt gick det och de satt ihop lagom länge (det var -18 ute så det kändes som en evighet men var i verkligheten kanske en kvart). Vill passa på att tacka hans matte Paula för att vi fick komma och för en fantastiskt god laxsoppa och till hans uppfödare Anna-Liisa, kennel Mysis, för hjälpen och trevligt sällskap. Ni är hjärtligt välkomna hit och hälsa på oss och förhoppningsvis ett helt gäng valpar närhelst ni vill!
 
 
Det enda felet nu är väl att jag inte kan spara en valp för egen del, hur gärna jag än vill. Det finns varken tid eller plats för det just nu. Så nu hoppas jag hitta en halvfodervärd eller få möjlighet att leasa tillbaka en tikvalp så småningom för att kunna fortsätta på de här linjerna.
 
Glädjande nog så fylls intresselistan för en valp ur den här kombinationen på. Och som vanligt är det flest som vill ha tik så här långt. Själv älskar jag hanar och skulle jag inte vara uppfödare så skulle en hane vara det självklara valet och jag skulle också välja kombination framför kön på hunden. Nåväl, fortfarande finns det en möjlighet till valp, speciellt då om du kan tänka dig en hanvalp. 
 
Nu får ni hjälpa mig att hålla tummarna för att det blir valpar! Fast med så fertil bakgrund som Raya har och med tanke på progesteronprovet så känner jag mig ganska så trygg. Hoppas på lagom många av rätt fördelning. ;o)
 
Läser ibland om uppfödare som omplacerar hundar i snabbare takt än vad jag köper nya kläder och blir ofantligt ledsen. Tikar som snabbt får ha sina kullar, ofta i den snabbaste takt som SKK:s regelverk medger, för att sedan flyttas till nya hem då de inte längre drar in några pengar utan endast medför kostnader. Hundar som inte blir dräktiga fort nog eller på annat sätt inte håller måttet. Tikar som till varje pris måste paras i just det här löpet, så om plan A inte håller kan man inte vänta utan raskt hittas ny hane. För mig är det ingen seriös uppfödning. En seriös uppfödare planerar sin kull noga och går det inte i det här löpet så väntar man till nästa. En seriös uppfödare älskar sina hundar och har kvar dem i flocken även sedan deras avelstid är förbi. En seriös uppfödare utvärderar resultatet av sin första kull innan man planerar nästa för att se om det verkligen är en god avelstik som nedärver önskade egenskaper. Du som valpköpare har här ett val. Välj att stötta en uppfödare som bryr sig om rasen och som har hjärta för rasen och de egna hundarna. I förlängningen vinner vi alla på det.
 
Till sist är det konstaterat att Doris nu är snabbare än Morris. Om det tycker Morris inte, det betyder att han nu inte har en chans att undgå hennes attacker under promenaderna...
 
Och avslutningsvis vill jag slå ett slag för vår nystartade insamling i SOS Barnbyar. Cavalierägare tillsammans ger sitt stöd till världens barn. Skänk en slant, du också! Ingen peng är för liten, även en liten slant kan göra stor skillnad. Du hittar insamlingen här.

 

 

Kommentarer
Postat av: Linnea & Chili

Du gör ett fantastiskt jobb med din uppfödning! Nu väntar vi med spänning på att få se resultatet med din och Rayas resa ;-) Trevlig Helg! :-)

Svar: Tack Linnea, om du visste vad sådana ord värmer! Ja, nu håller vi tummar och tår. :)
Marie

2014-01-17 @ 12:13:59
URL: http://lainnea.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0