Jobbigt med högsommarvärme

Valptik i 30-gradig sommarvärme är ingen höjdare. Maya flåsar så att jag ibland får för mig att hon har feber och måste kolla. Men så är det tack och lov inte. Däremot är det säkert inte svalare att ligga i en valplåda med fyra småttingar som kryper nära, nära, när termometern samtidigt visar 24 grader på husets skuggsida och närmare 30 på framsidan. I Norrbotten - i maj!!! Hur mår det med klimatet egentligen..?
 
Maya tycker inte att vatten är någon jättehit så för att få i henne vätska serverar matten A-fil. Det slinker förstås ner. Blöter maten också och serverar den i små portioner ganska ofta istället för färre och stora, tänker mig att det blir lättare att smälta och gör lite mindre ont nu när hon är snittad. Maya själv tycker nog att det vore bättre med stora portioner och ungefär lika ofta men matte vill att vi ska klara magen också. Det har vi gjort hittills, den fungerar hur fint som helst.
 
Mattes arrangemang med valplåda i arbetsrummet är inte heller helt uppskattad. Ibland smyger Majsan in i Stinas rum och stöker runt i tygburen som står där. Jag har mina aningar om att hon planerar en valpflytt i ett obevakat ögonblick - därför blir det inga obevakade ögonblick för den lilla damen! Matte håller sitt vakande öga över gänget i lådan och de få stunder jag måste avvika (även vi tvåbenta måste uträtta behov eller dricka i värmen), ja då stängs dörren till rummet. Vill inte springa runt och leta valpar i huset.
 
Husse var ombedd att köpa en uppblåsbar barnpool igår, jag har sett på nätet hur andra använder dem som valplåda och tänkte att det kunde vara fiffigt, nuvarande lösning kommer inte att fungera särdeles länge för fyra stora valpar. Husse kom hem med en pool som var 61 cm i diameter... Den var visserligen söt, i rosa och med  Musse Pigg på kanterna, men den rymde knappast ens en utsträckt Maya. Idag ska matte göra ett nytt försök när Stina kommit hem och kan vakta valpar. 
 
Till sist lite bilder från morgonen. 
 
Varierande stilar vid frukostbordet.
 
Det är viktigt att sova på maten.
 
Ibland vill man liksom vara lite privat.
 
Syskonkärlek

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0