Sex veckor idag

Idag är det sex veckor sedan småttingarna kom till världen. Otroligt så fort tiden går! Nu är vi inne i de där hundveckorna när man nästan inte får någonting gjort, när huset ser ut som om en bomb har briserat och man knappt hinner ta sig från köket till duschen på morgonen innan valparna är vakna igen. Men efter ett par täta vakenstunder på morgonen, sover de rejält sedan. Och i natt sov de från 21 till strax efter sex på morgonen. Riktiga mönsterbarn, så kan de gärna fortsätta.
 
Morris har blivit väldigt mammig, vet inte om det beror på konkurrens från de små eller om han helt enkelt har kommit på att man alltid, alltid ska vara nära sin matte. Inte så att han vill sitta i knäet eller är klängig, det är inte alls Morris stil. Men han vill vara med. Så igår ville han följa med upp i sovrummet och jag tänkte att OK. "Ska han verkligen med upp?" undrade maken. Jag bedyrade att det ju var Morris, han är ingen sängsovare utan vill helst vara på golvet. Vi lade oss. Nästan genast studsar det till vid makens sänghalva, han får en hund springande över sig som sedan landar mellan våra fötter. Där lägger han sig och slickar skrevet.
 
"Ska det vara så här alltid nu?" undrar maken försynt. Jag försöker ignorera det intensiva slafsandet och bedyrar att han snart kommer att gå ner. Och jodå, han slafsar på en stund och går sedan ner. Fint. Istället kommer katten, studs över maken och vidare till matten. Vi låtsas inget om. Hunden ligger på golvet. Studs, så kommer han igen varpå kisse går. Men Morris ville nog mest kolla läget, studs så är han borta igen och lägger sig på golvet. En stund. Sedan kommer han på att han ska leka u-båt under sängen (vår säng är ganska låg). Han ska inte bara åla sig in en liten bit utan under hela dubbelsängen, från den ena sidan till den andra. Vi ligger där och lyssnar på ålande hund och när han kommer ut på andra sidan, möts han av en matte som ledsnat på cirkusen och tar med honom ner igen. Att det ska vara så jädra svårt att få en cavalier att ligga stilla i ett sovrum??? De är ju för fanken kända sängsovare!?!?
 
Morris med matte på "jobbet". På övervåningen, så det går att vara stilla där. Under dagtid...
 
Småttingarna har kunnat vara ute en hel massa nu när vi haft det soligt och fint. Så underbart lättsamt det är att vara uppfödare då! Igår tog jag lite bilder med mobilen igen.
 
Alla tre gossarna, fr vä: Hugo, Hobbe och Sigge. Som små djur i bur...
 
Hobbe vill inte vara instängd.
 
Sigge älskar att busa med mamma Maya och dra i hennes öron.
 
Det händer att Sigge softar också. Inte så ofta men det händer.
 
Hugo möblerar om.
 
Till sist tar luften slut, endast Doris är vaken.
 
Får frågor om hur jag ska göra med mina labbar framöver. Och svaret är att jag vet faktiskt inte. Luften har lite gått ur mig, känner jag, jag har inte alls samma entusiasm som förr. Jag har ofantligt svårt att hitta hanar som är lagom i modellen och dessutom är friska och helst också dubbelmeriterade. Jag gillar inte utvecklingen i rasen. Jag känner inget sug efter att ge mig ut och kasta dummies. Jag har allt svårare att utvärdera min uppfödning eftersom utvecklingen inte riktigt går åt mitt håll, i synnerhet inte i ringarna. Jag tycker faktiskt inte om en hel del hundar jag möter, varken av jakt- eller utställningstyp. De tilltalar mig inte alls, i synnerhet inte exteriört. Jag hittar heller inga uppfödare att samverka med på samma sätt som jag har gjort med de fläckiga. Så jag börjar så smått fundera på om jag har nått vägs ände. Jag jobbar på att hitta en ny hane till Raya så får vi se om det blir finalen på de här åren eller om jag kanske får en nytändning. Vi får se. 
 
Roligt på hemmafronten är att dottern nu är klar med sin ringsekreterarutbildning så nu är vi redo att börja jobba tillsammans. I tron att det var ont om ringsekreterare så tog jag kontakt med några arrangörer, vi vill ju komma igång snabbt. Hittills har vi dock inte fått napp. Lite snopet men vi tar nya tag. Behöver ni ringsekreterare till någon utställning så ring eller maila, vi vill gärna jobba och tar också gärna engelska domare. :) 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0