Ispromenad med nya mobilen

Tog som alltid med mobilen ut på förmiddagens promenad med hundarna. Min gamla Nokia har dock fått stryka på foten, jag har fallit för trycket och skaffat mig en android. Min nya följeslagare heter Samsung Galaxy III. En kulig sak, det måste medges. Men nu blir det också tydligt vem som är absolut minst teknisk i huset. Fick för mig att jag skulle filma pojkarna när de busade på isen men hur tusan gör man? Allt jag fick till var ett foto på en mindre road Melvin (ja, det tog lite tid innan det blev som jag hade tänkt mig).
 
Photo: Ta det där fotot då så att man kan få godbiten. Och nej matte, du lyckas inte få till filmkameran den här gången heller...
 
Väl hemkommen frågade jag Ludde om hur man gör, eftersom jag sett honom filma sina undulater. "Man gör bara så här" sa han och visade på sin mobil (modellen före min). "Hur vet du det?" frågade jag. "Jag prövade mig fram" svarar han. Det hade ju nu jag också gjort men utan resultat. Bara att inse, morsan är inte så haj på den mobila tekniken.
 
Med mobilen kom också möjligheten att spela Word Feud och Ruzzle som jag hört så mycket om. Och det var ju kul, en dag eller så... Eller nä, WF var faktiskt aldrig kul. Jag kämpar på med några matcher nu men saknar helt tålamodet. Så ni behöver inte skicka några inbjudningar, jag kommer lägga ner den verksamheten fortare än kvickt. Jag läser hellre en bok eller stickar en vante. :)
 
Visa är i slutet av höglöpet nu. Melvin är liiite mer på, vill gärna nosa och har faktiskt testat att kliva på (OK, morsan bjöd in honom ganska så rejält) en gång men studsade fort ner när matte hojtade. Jämfört med hur det var innan är det dock lugna gatan. Det som också är tydligt är att koncentrationen är en helt annan. Vi tränade lite stoppsignal under en promenad, han stannade direkt jag blåste och snodde samtidigt runt och satte sig. Allt gick i ett huj och allt fokus var på matte! Tidigare kunde han liksom spana runt, "vem kommer? varför stoppar hon mig", och satte sig långsamt. Inget mer spanande efter andra hundar på promenaderna heller, mer fokus på matte. Underbart! 
 
De små fläckiga gossarna bryr sig fortsatt inte ett dyft, ingen av dem. Ingen av killarna roar sig heller med att markera revir inomhus (de skulle bara våga...) utan allt är lugnt och stilla. Jag är ju av den åsikten att man som uppfödare/hanhundsägare inte ska härda ut med eländet utan flocken ska fungera. Allra helst ska man styra hormonerna genom avel, hanhundar ska inte behöva kastreras för att vara hanterbara utan de ska fungera normalt ändå, precis som mina fläckiga gossar gör. Hanar med för mycket hormoner ska inte gå i avel, jag är fullt och fast övertygad om att det finns en stor arftlig faktor. Att en ung hane är lite "på" och intresserad av brudar är en sak men läget ska stabilisera sig och matte ska alltid vara nummer ett. När arbetet inte fungerar och livet blir smått olidligt, som det varit hos oss under hösten, då är kastrering en lösning att ta till. Men det ska inte vara ett måste. Kanske borde vi alla uppfödare tänka lite på det, i synnerhet nu när hanvalpar av någon anledning är mindre attraktiva? I min värld ska det vara enklare att ha en hane än en tik, en tik har oundvikliga hormonsvängningar i samband med löp medan en hane är mer stabil.
 
Den lille fläckige älsklingen har roat sig med att testa gränser under ett par dagar, till mattens förtret. Varför komma när matte ropar om man har det roligt när man är lös? Och när matte då låter lite arg på rösten, nej då vill man verkligen inte komma! Så det har varit koppel på i ett par dagar och vid dagens släpp fungerade allt som en dans igen. För säkerhets skull hade matte med lite extra gott godis i fickan också, Morris är väldigt mutbar. Vi har också jobbat på med lite små lydnadsövningar i några dagar för att stärka förhållandet och det verkar ha gett resultat.
 
Så här såg han ut när han var billig:
 
Photo: Liten billig kille. Tur att han är söt... ;)
 
Mattes hjärtegryn, rakt in i hjärtat har han gått som alla andra av mina hundar. Jag vet uppfödare som omplacerar hundar hit och dit av olika skäl. För mig är det obegripligt! Vem kan titta in i den här gossens ögon och säga "jag vill inte ha dig mera"..?
 
 

Kommentarer
Postat av: Lillemor

Hej Marie!
Nu bara måste jag skriva och tacka!
Tacka för att du på ett så intressant och humoristiskt sätt delar med dig av ditt liv och din tillvaro med de två och fyrbenta!
Jag läser din blogg med stor behållning och beundrar din skrivförmåga! Det märks verkligen att du arbetar med texter och behärskar språket!
Din humor och din självironi får mig alltid på gott humör hur vissen jag än känner mig innan.
När jag sätter mig här och slösurfar på labbehemsidorna och kommer till din, dras smilbanden alltid uppåt när jag läser dina texter.
Om nu inte dina hundar är sjuka vill säga.
Då lider jag med dig!
Vet ju själv hur plågsamt och stressande det är!
Hur man sjunker och livet blir mindre ljust, ända tills den älskade familjemedlemmen är sig själv igen.
Förstår ju också att du har haft mycket oro för din dotter och hennes problem med kroppen.
Beundrar din förmåga att utstråla denna optimism och livsglädje,din energi, trots motigheter som hopar sig ibland.

Önskar dig och hela din familj en God Fortsättning på det Nya Året!
Varmt Lycka till med det du företar dig under år 2013!

Med vänlig hälsning!
Lillemor

Ps
Fd matte till Masterkey´s Royal Honey
ur Cremens sista kull.
Gunny fick somna in i början på jan-12,
13,5 år gammal.
Tomheten och saknaden blev avgrundsdjup!
Hon var en fullträff!
Gav mig så otroligt mycket under våra år tillsammans. Hon var min "once in a lifetime dog".
En ljuvlig varelse som hade allt det en labrador ska ha, och lite till.
Det är det svåraste med hunderiet!
Det där att våra livsåldrar är så i "otakt".
Att man i förväg vet att tiden tillsammans blir alltför kort.På tok för kort!
Även om den älskade och trogna följeslagaren får leva sitt liv fullt ut.
Ds

Svar: Stort TACK för dina fina rader som kommentar till mitt inlägg. Det är så otroligt roligt att få respons på det man skriver, att det faktiskt finns någon därute i cybervärlden som läser. Dina rader gladde mig verkligen. Roligt också att du uppskattar och uppmärksammar tonen, den värnar jag om. Jag tror inte på att sitta och tycka synd om mig själv även när livet ter sig en smula mörkt utan tror mer på den egna förmågan att förvalta livet här och nu. Inget blir roligare av självömkan (fast ibland kan det känns lite gott...).
Cremen var en underbar hund, jag minns henne väl. Kan ibland sakna hela den tiden som var då, nu känns det som en mindre evighet sedan och mycket vatten har hunnit rinna under broarna. Förstår din saknad efter en underbar fyrfota vän, jag brukar tänka att de tar en bit av hjärtat med sig när de går. Varje hund är unik, tar olika plats och lämnar olika tassavtryck i själen. Alla älskade men när man har många hundar är det nog oundvikligt att vissa hundar gör ett lite djupare avtryck. Jag hoppas att du hittar en ny följeslagare när tiden är inne (kanske har du en redan?) som får göra sina egna spår i hjärtat. Stor kram till dig!
Marie

2013-01-07 @ 19:26:09
Postat av: Maria

Spel till mobil..har du testat Quizkampen? Går snabbt som attan och är faktiskt betydligt mer beroendeframkallande än både WF och Ruzzle.. Kram

Svar: Den Quizkampen jag hittade kostar 22 bagis och då blev jag lite snål, jag är ju inte den mest spelglada av människor när det gäller vanliga sällskapsspel heller. Pratar vi om samma app då? Jag har i alla fall lyckats ladda ner Koka ihop, SF bio och en app för bloggen, så kanske att jag kan uppdatera den via mobilen också - och få ut mina fantastiska bilder och filmer! ;) Men du får gärna försöka förklara vilken quiz jag ska in på, jag är ju lite nyfiken på den här nya världen. Kram!
Marie

2013-01-10 @ 12:39:02
URL: http://boxersasant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0