Första röntgenresultatet inne!

Så har första röntgenresultatet för senaste labbekullen kommit in. Det är Huset Elliots Vira som röntgats och fått resultatet HD grad A och armbågar 0. Bättre än så kan det knappast bli! Det känns som en bra start, jag brukar alltid tänka att den första hunden liksom sätter ribban litegrann. Inte så att jag nödvändigtvid måste få fem A-hundar men jag förväntar mig heller inga stora katastrofer (OK, det gjorde jag kanske inte innan heller). Så detta känns riktigt bra. Grattis till Anita och Johnny, nu är det bara att tuta och köra.
 
Magsjukan är inne i fas två. Jag trodde att jag skulle vara i full fart idag men hej, vad jag bedrog mig. Håller mig på betryggande avstånd från toaletten, utan att gå in på närmare detaljer. Beach 2013 kanske..?
 
Ägnar stunder åt att titta efter hane till flickorna. Det är så vansinnigt svårt så ni anar inte. Det är ganska få "vanliga" hundägare som meriterar och hälsokollar sina gossar och de som gör det är inte alltid lätta att hitta. Jag tror att många drömmer om en valp efter sin egen högt älskade hund men istället för att gå med på konstiga parningar utanför SKK:s register och sälja valpar till reapris på Blocket, se till att ta hälsointyg, meritera hunden och göra en insats för rasen. En utställning eller två för en cavalier kan vara väl investerade pengar, man får en opartisk persons bedömning av hunden och får ett kvitto på hur väl den stämmer överens med rasstandarden. Satsa de kronorna! Som labradorägare krävs det kanske lite mer men jobba med din hund, meritera den. Sunda, friska och arbetssamma hanar behövs! I de egna ögonen är vår hund alltid BIV (Bäst I Världen) men vi måste också vara realister och inse att även de har sina fel och brister. Det får man ha, men först genom att få dem dokumenterade kan man också bidra genom att kanske komplettera en tik. Alla hundar är tyvärr inte avelsmaterial, därför är det viktigt med en bedömning från någon med lite erfarenhet. Och kom ihåg att en gång är ingen gång, lyckas man inte första gången så kan man försöka igen för en annan domare. Men meriter och hälsointyg, det är vad vi uppfödare vill ha och det är så ni gör era pojkar synliga för oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0