Tack för träningstips!

Tack Karin för ditt tips, det tål absolut att testas! Egentligen skulle man kanske ha något typ bordet som förr fanns i agilityn att lägga honom på, men jag skulle kunna testa att lägga honom på bron utanför dörren och ställa mig nedanför. Jag är rädd att när vi väl är på tävling och han är laddad, då är det fullt ös som gäller och så kommer studsen i alla fall. Men jag kan försöka få bort den.

Det komiska är att jag ofta struntat i att nöta fjärret, det har funkat bra ändå. Har haft lite tur också, Visas mamma Maxi flyttade tassarna rätt helt av sig själv och kom aldrig framåt en mm. Med Melvin har jag ju insett varåt det barkade, så jag hade det som förra vinterns projekt att träna tassförflyttning i hallen. Och allt gick bra tills vi flyttade oss ut och ökade avståndet till matten lite... Men nu ska jag testa bron och se hur det går ett tag, då borde jag ju kunna öka avståndet också. Återkommer med rapport!

Är fortfarande lite irriterad över det anonyma inlägg jag har fått i bloggen. Du läser ju vad jag skriver som f-n läser bibeln! Var har jag skrivit att man ska anmäla nybörjarna??? Man ska anmäla det oacceptabla beteendet, oavsett om föraren är nybörjare eller inte, just för att skydda andra hundar (och inte minst nybörjarnas) från detta. Det är ALDRIG OK, oavsett tävlingsform, med hundar som kommer farande och ger sig på andra, helt oprovocerat. Då tar man tag i det problemet först, det löser man inte med att tävla. Om du tycker att det är OK med aggressiva hundar så ser jag fram emot en förklaring men var inte en sådan fegis att du inte törs stå för din åsikt. Jag står för min.

Tycker fortfarande att det skulle vara bra med någon form av enkelt lydnadstest innan man får tävla också. Det är ingen nyhet i sig, inom jakten ser vi det hos de stående fågelhundarna och i våra grannländer också inom retrieverjakten. Man ska helt enkelt visa att man kan kontrollera sin hund genom att bli godkänd på några enkla övningar. Det är ju en trygghet för alla, inte minst för den som ska tävla. Man kan inte se tävlandet som "en kul grej" enbart, de andra som har anmält sig har ju också betalat och kan ha en helt annan syn på saken. Jag har lagt min hund bredvid en stor rottishane på premiären i lydnadstrean en gång och när vi står bakom huset säger ägaren "hoppas han ligger nu, han flög på kompisens hund i förrgår". Då mår man inte helt bra, kan meddelas. Man chansar inte, i synnerhet inte med hundar som visar aggressiva tendenser. Aldrig. Nybörjare har vi alla varit men aldrig under alla mina år som tävlingsaktiv har min hund blivit påhoppad när den suttit kopplad vid min sida. Aldrig.

Regn här idag. Det ingick inte alls i min plan, jag trodde på sol idag och hela helgen. Kollade på yr.no igår och såg inget regn. Kan man inte lita på Norge längre??? ;o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0