Lydnadsträning med alla tre

Igår var jag duktig matte. Avslutade kvällen med att rasta av de egna hundarna en och en, för att sedan träna lydnad en vända på ängen bakom vårt hus (nej, inte sorkängen utan byns fotbollsplan). Morris fick träna lite på position och så jobbar vi på med detta att stanna kvar. Himla fånigt, tycker Morris, vara stilla så där. Det går bra när man väntar på mat och när man väntar på att få gå lös, men att bara sitta på en äng, nej, det förstår han inte alls vitsen med. Samma sak med liggandet. Han är blixtsnabb ner, testar att lägga ner hakan ett par varv i hopp om belöning men när inget händer... Vi får gneta på en hel del med detta, inser matten, det är inte "bara" att flytta över proceduren från matskålen som det brukar vara med labbarna. Här är det myror i brallan som gäller, då kan man inte vara still! Vi avslutade med att leka med apportbocken och där gör killen rejäla framsteg. Det finns hopp... ;o)

Visa var helt i gasen över att få träna och slog nästan kullerbyttor i sin iver att snabbt få tag på leksaken. En hel del slarv med avsluten (varför räta upp sig när man bara kan dimpa ner med rumpan och hoppas på det bästa?) som matten faktiskt blundade för, det var så kul att se hennes fart och iver. Stora problem med det fria följet dock, den lilla tanten var så taggad, så taggad och trängde något kopiöst, jag vet inte hur många gånger jag klev henne på tårna. Till slut gick jag i snigelfart framåt för att försöka dämpa. Det finns de som påstår att deras hundar tycker att lydnadsträning är trist, jag förstår inte hur det är möjligt. Någonstans måste något ha gått väldigt fel, mina hundar älskar det. Bus och lek med matte, kan det bli bättre. Visas hake är att hon ibland, helt plötsligt får för sig att vi ska köra läggande under gång när vi går fot och så dimper hon ner i backen. Vådan av att ha en hund som vill vara duktig, hon försöker räkna ut vad som ska hända och göra det innan kommando. Inte helt lysande, vi jobbar på det.

Melvin är ju alltid i gasen så där blir man inte förvånad. Måste tänka på att alltid gå ganska sakta med honom, inte alltid så lätt när man är nervös på en tävling. Tränade en inkallning med ställande och genast kom han på att man kanske ska sakta in lite, just in case. Så därefter blev det bara raka inkallningar med mycket motivation, vill inte tappa den fina farten. Avslutade med lite fjärr från ligg till sitt och han hade en hygglig förflyttning av tassarna. Lite framåt kom han men jag har mer eller mindre gett upp hoppet om att få honom att fatta hur han ska flytta dem. Fullt ös medvetslös är hans paroll, att då förflytta lite tassar är inte helt enkelt. Melvin tenderar att göra de flesta moment med en liten studs...

Fläckisarnas tolerans mot hönsen blir allt bättre, dvs de bryr sig mindre och mindre. Häromdagen kunder Melvin inte motstå frestelsen utan gjorde en studs emot dem. Det är uppenbarligen väldigt roligt att se dem flaxa till som de yra höns de blir. Oftast bryr han sig tack och lov inte men den här gången gick det bara inte för mattes labbeprins.

Studentförberedelserna fortskrider. Badrummet uppe är snart färdigmålat, en liten pyttebit kvar nu bara. Då tar färgen slut... Irriterande att behöva köpa en stor burk våtrumsfärg för en pytteliten bit vägg men det är bara att gilla läget. Det blir himla bra, tanken på att hur jag än målar kan det aldrig bli sämre än innan är ganska tillfredsställande. Nya spegeln är jag himla nöjd med. Att killarna knorrar lite över att den hänger för lågt lyssnar jag inte på. Den är inte till för dem. :)

Glada nyheter från kennel Mixangels också, Blinka ser ut att kunna vara dräktig. Vi hoppas det fortsätter så och att det kläcks ett helt litet gäng med cavaliervalpar. Valparna kommer att ha en helt fantastisk hjärtbakgrund och trevliga, sunda föräldrar. Färgerna blir blenheim och tricolor.

Kommentarer
Postat av: Jenni

Såå kul att läsa om er träning! Hoppas hoppas ni snart kan vara ute och tävla :) kram från oss

2012-05-22 @ 10:33:25
URL: http://loovis.se
Postat av: Katarina

Jota slänger sig oxå ner i läggande när vi kör fritt följ! (läggande är ju hennes paradmoment!) Så nu är det långa transporter eller bara stegförflyttningar som gäller när kopplet är undanlagt.

I linförigheten är hon helt annorlunda - antingen går hon som en dressyrhäst, liksom studsande med framtassarna (snart kommer kongen! snart kommer kongen!) eller så nosar hon efter allt godis i gräset som andra hundar inte ätit upp vid belöningarna...

Apportbocken kan hon bära hur länge och bra som helst om hon går omkring i koppel, men själva momentet apportering betyder lattjolajban! Hopp och studs innan hon greppar den, slänger upp den i luften, full fart tillbaka men stannar gärna bakom matte och tuggar lite... hm...?

I framförgåendet kan hon inte gå fot först, kastar sig ut vid kommandot, stretar ett antal meter tills hon bestämmer sig för att "om jag stannar nu så får jag rusa iväg till kongen!" Detta upprepar sig ett antal gånger, vilket resulterar i ett mycket ojämnt tempo...

Inkallning går ganska bra nu, hon stämplar mig inte i magen med hela kroppen längre, möjligen framtassarna...

Platsliggningen har hon strulat jättemycket med - kryper och nosar. Nu har jag kongen bakom henne, och den vill hon ju inte krypa ifrån, så då ligger hon kvar. Men häromdagen började hon rulla istället... (kan tänkas att det blir en liten "konflikt" i lilla skallen - kongen/matte, matte/kongen...)

Läggande och hopp är riktigt bra! (10:or tror jag!)



Jag har att jobba med, men Jota älskar lydnadsträningen! (tror att jag måste bli liiiite mer allvarlig och sluta skratta åt henne när hon tokar sig...) ; )



Sötaste Jota - hon är helt underbar!

2012-05-23 @ 00:40:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0