Dagens hundträning och ett nytt LPI

Åskan har hängt i luften hela dagen, det har varit allmänt kladdigt och vindstilla. Inte alls särskilt mysigt om man ska vara ärlig, jag gillar inte åska så jag har bävat för urladdningen. Som aldrig kom... Däremot lyckades min dator krascha så maken har tillbringat dagen med att försöka rädda den. Tur att han är duktig på sådant, det verkar gå vägen så nu ska jag vara så snäll så under en lång tid framöver och inte tjata alls. ;) Och så ska jag ta ut tummarna och investera i en ny burk innan en olycka händer igen. Tills vidare lånar jag barnens, tur att vi är en datortät familj
 
Har varit duktg och tränat med alla tre hundarna idag. Dottern har tränat med sina också så nu sover alla nöjt i sina korgar. Jag älskar när hundarna är trötta, nöjda och sover tungt, det ger en bra känsla även hos mig. Visa fick testa lite agility, dottern hade byggt en minibana så Visa fick köra några hinder. Det tyckte hon var hur kul som helst och laddade som sjutton. Vi planerar ingen som helst karriär inom agilityn men det är kul att göra något annat ibland. Stina körde med Maya och hon har verkligen blivit duktig, morsan var helt imponerad. Morris fick också skutta några hinder, Stina har tränat lite med honom när vi var borta och han verkar tycka att det är superskoj.
 
På kvällen fick gossarna spåra. En övertaggad Idefix efter vilan gjorde ingen bländande insats utan stressade igenom hela spåret med näsan i vädret. Hmmm... Vi nestämde oss för att glömma det, att det är dags att öka på motionen igen efter grässtråmalören och att han ska få gå ett spår snart igen. Morris fick gå ett spår på ca 100 m med en liten knorr. Nu vet han vad som väntar och stresspiper lite när vi kommer till skogen. Tekniken kan förbättras men han jobbar hela tiden med näsan i backen, även om han kommer av, ringar och kollar av bakåt med täta intervaller. Lille killen blev överlycklig när han kom till klövn, tog den raskt och sprang iväg. Min, sa han! Men allt går att byta mot Frolic.
 
Melvin fick gå ett personspår på ca 75 m med godis i slutet. Det gjorde han helt uruselt faktiskt. Inget fokus alls på spåret, inte förrän matte lackade ur och sa till gossen. Då spårade han nöjaktigt men fortfarande med stora slag och välan hög näsa. Suck... Hans spårande gör mig gråhårig, jag vill så gärna köra appellen och det känns surt att vi ska stupa på spåret. Maken undrade om han kan ha en bokstavskombination (hunden, inte maken) och man kan ju fundera. Helt klart är han inget stjärna på att fokusera, inte ens när det gäller att simma mot en kastad dummy på blankvatten kan han hålla en spikrak linje utan måste kolla sidorna. Så man borde väl inse att oddsen inte är de bästa... Nåväl, vi tragglar vidare. Kanske skulle cykla en mil innan vi gör nästa försök..?
 
När vi kom mot bilen hörde jag en hund yla. Det var Morris, djupt upprörd över att det var Melvin och inte han själv som fick gå nästa spår. Har aldrig hört en cavalier vargyla förut, det var ett lite udda ljud. Han är helt underbar, den lille gossen. Så mycket motor!
 
Apropå motor och härliga cavalierer så har ju Idefix valpar på kennel Mixangels. Två underbara och mycket vältecknade tricolorer efter friska föräldrar med bra hjärtbakgrund och efter friska, långlivade linjer. Hanvalpen är ännu otingad och kan tingas till rätt köpare, gärna någon som vill ställa ut. Mer info av Helena på kennel Mixangels (finns under min länksida).
 
När nu inte jag själv lyckas ta mig ut på tävling, är det ju tur att jag har duktiga valpköpare. Idag tog Linnea med Chili (H. E Chi) sin tredje raka etta i lydnadsklass I och kan nu titulera sig LPI. Stort GRATTIS till ett duktigt team och lycka till i klass 2!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0