Nu är det oktober

Svisch, vad fort tiden går och ändå gör jag inget vettigt, känns det som, i alla fall inget som ger meriter på pappret.

Visas eksem blossade verkligen upp natten mellan fredag och lördag, hon kliade till och med under promenaden och jag fick tvätta bort en hel del torkat klegg på lördagsmorgonen. Nu får hon cortisontabletter, cortisonsalva och så bor hon skilt från de andra vilket gör henne lite låg, det är som ett straff för en labbe att vara utanför flocken. Behöver jag säga att matten inte alls är glad?

Ute börjar Visa småskvätta mer så jag anar att löpet är i antågande. Det gör att jag i alla fall inte behöver fundera över rakning eller karens, nu får vi satsa på att försöka göra klart med hane och se till att hon blir dräktig istället för att fundera på tävlingar. Hoppas bara att eksemet försvinner, det känns inte kul att komma till en hanhundsägare med en tik som har ett megaeksem på halsen. Min gumma som varit friskheten själv!

Kissandet aktualiserar också hanhundsvalet. Först tänkte jag mig att göra en kombination som siktade liite mer på exteriören än de tidigare. Mitt förstahandsval där visade sig ha lite för nära släktskap med Visa för min smak. Nästa tanke var insemination med en engelsk hane som jag fortfarande är väldigt sugen på men kommunikationen med ägaren haltar betydligt sedan det visade sig att jag behöver en del intyg så jag törs nog inte satsa på detta, tyvärr. Det är inte helt enkelt detta eftersom jag också måste ha en EIC-fri hane och antalet testade hanar växer sannerligen inte på träd. Övrig hälsostatistik måste också se bra ut, man kan inte snöa in på en enda egenskap. Nu har jag ägnat helgen åt att studera stamtavlor, rasdata mm och tror mig ha ringat in lite mer vad jag vill ha. Återkommer när alla bitar är på plats!

Namnfrågan för småttingarna har varit uppe till ny diskussion, just som vi hade fyllt i blanketten så kändes det inte helt bra. Tiken ser verkligen ut som en kopia av mamma Maya i teckningen så nu är det (nog) bestämt att hon ska heta Mini May (pappa heter Mini i stamtavlan, Maya heter May och hon ser helt enkelt ut som en mini-Maya!). Hanvalpen är mer tecknad som pappa, eller i alla fall lite mer uppbruten precis som pappan, så han får (nog) heta Mini-Me. Jo, det känns bra. Så blir det. Tror jag... Aldrig har det varit så svårt att välja namn till valpar! Nu börjar de i alla fall vara alltmer livade i sin låda, så jag ser fram emot att valphagen som jag fyndat på Tradera anländer endera dagen. Då är det dags för småfolket att flytta in i köket!

Kisse är inte nöjd över livet i tratt och tassbandage. Han har tagit ut sin hämnd på ett mindre trevligt sätt så i helgen fick han bo i badrummet tills han visade att han kom ihåg vad man har kattlådan till... Återbesök idag, hoppas att vi snart slipper både tratt och bandage. Sedan blir det inneliv för kisse resten av hösten, inga mer duster med elaka katten i närområdet! Den såg jag för övrigt i helgen och hade tänkt jaga på flykt med hjälp av labbarna men den hann se oss på långt håll och försvann. Kattracka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0