Grattis till Ebba och Raya

Idag säger vi stort GRATTIS till Ebba och Raya som startat lydnadsettan i Skellefteå och tagit sitt tredje förstapris på lika många starter. Nu kan de titulera sig LP1. Kul! Bedriften blir inte sämre av att Ebba fick sitt andra barn i september. De är otroligt duktiga, hon och Raya, det ska bli spännande att få följa dem framöver. Det är ju det roligaste med att vara uppfödare, detta att få följa dem vid sidan om och se vad det blir och hur det går. Uppföljningen av avelsresultatet, det är nog det som driver mig mest. Det och så viljan att få fram dugliga och friska hundar, men det ena ger så att säga det andra. Det krävs att man följer upp resultatet om man ska veta vad man har.
Här hemma har småttingarna haft gott om beundrare idag. Först var Luddes kompis här med mamma och lillasyster. Strax därpå kom goda vänner till oss och fikade och umgicks med alla hundar, småttingarna inte minst. Nu hoppas jag innerligt att dagens aktiviteter gör dem trötta så att de sover gott i kväll och i natt. :) Igår var vi på basket hela familjen och förmodligen sov det lilla gänget gott då. Sedan körde de ett entimmespass och nattade sedan. För natten, trodde jag, men just som jag smög uppför trappen någon gång vid midnatt så satte lilla Majken igång att klaga i högan sky. Hon tyckte att det var dags för en partytimme till och ville absolut inte vara instängd i en fånig valphage. Nåväl, hon kom raskt på bättre tankar när ingen verkade nappa på hennes förslag.
Tupprackaren gav sig på Ludde idag och sparkade. Det gick bra men Ludde tyckte förstås att det var obehagligt. Jag fattar det inte, han har varit så otroligt snäll, nästan lite mesig. Så sparkade han mot Pigge för ett par dagar sedan men jag tog inte så hårt på det, de träffar ju sällan honom (annat än när det är dags för sista resan...). Två gånger den här veckan när jag kommit för att släppa ut dem på baksidan så har tuppen Beppe rusat i full fart mot mig och stannat just framför och bara blängt. Andra gången hade han kanske tänkt gå på mig men jag hann få fram ett kompostgaller och sopa till mot honom så att han stannade. Men nu gav han sig då på Ludde... Inte kul. Jag vill kunna ha dem lösa och då fungerar det dåligt med en tupp som ger sig på folk. Än värre blir det i vinter om jag ska kunna städa i hönshuset eller ens ta in ägg. Nåväl, jag ska försöka förklara för farbror vem som bestämmer och tar han inte det, ja då hamnar han förmodligen i frysboxen. Det ironiska är ju att vi slaktade de andra tupparna för bara ett tag sedan och han blev utvald att vara kvar. Kanske den vetskapen steg honom åt huvudet alldeles...
Gott om ägg får vi i alla fall, ena hedemoran lägger nästan varje dag och nu har den andra också börjat. Underbara små hönor är de på alla sätt och vis! Lilla hönserihönan Babsan lägger också ett ägg om dagen medan islänningen Lill-Babs fortfarande är i full färd med att rugga. Hon lade inte många ägg innan dess heller. Tror inte att det blir några fler sådana, de ser roliga ut med sin punkfrilla men jag gillar de lugnare hedemororna bättre. Isbarhönan Rut känns också ganska stillsam men är rätt stor, tycker jag. Babsan ser ut som en fis i rymden bredvid henne och de bulliga hedemororna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0