Den sista ur Nissan-kullen är nu borta

Igår kom det ledsamma beskedet att Myra (SE VCh Huset Elliots Cherry) fått somna in, drygt 13 år gammal. Hon var den sista kvarlevande ur Nissan-kullen efter att två andra syskon också lämnat jordelivet i år. Myra har varit pigg för sin ålder och varit med husse på älgjakten under hösten men blev akut sjuk och husse gjorde det kloka valet att låta henne slippa lidande. Har man nått en sådan ålder ska man få sluta med värdighet. Våra tankar går till matte Lena och husse Tommy och vi skickar många tröstekramar. Hos er fick Myra det bästa liv man hade kunnat tänka sig och blev ompysslad som den prinsessa hon var.
För mig som uppfödare var Nissan-kullen genombrottet i uppfödningen. Jag hade turen att få flera aktiva och intresserade valpköpare och sparade också en valp själv ur den kullen, min älskade Maxi. Vi blev ett gäng som träffades och tränade tillsammans och vi åkte också på en del prov ihop. De var runt året när några av oss åkte till Umeå och startade viltspår och sedan rullade det på. Fixstjärnan var ju Annikas Malla men även Myra och Maxi tog jaktmeriter och alla utom en hade meriter av något slag. Det var en härlig tid som jag i tanken gärna återvänder till. Men med Myra tog den epoken liksom slut. Samtidigt känns det fantastiskt att tre stycken i kullen uppnått en så pass hög ålder och kunde hänga med in i det sista. De var av segt virke, nissorna, precis som jag hade hoppats. Ingen hund blir heller så gammal utan god omvårdnad, tack till er som tagit så väl hand om era nissor.
Myra, 19/7-98 -- 20/10-11

Kommentarer
Postat av: Annika

Ja, visst var det ngt speciellt med de där första åren med Nissansyskonen? Blir lite nostalgisk när jag läser det du skrivit och tänker tillbaka. Vila i frid Myra, Malla, Balder, Maxi, Primera, Jordan, Bellman och Vilma.

2011-10-22 @ 19:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0