Morris 12 veckor idag

Idag blr lille monster-Morris 12 veckor! Det ska firas med vaccination och sedan ska vi ut och upptäcka världen lite mer än vad vi hittills har gjort. Morris är laddad. Han är en helt ljuvlig liten kille, lite mer aktiv och påhittig än de labbevalpar jag hittills har haft i samma ålder men också fantastiskt följsam och läraktig. Han kommer som skjuten ur en kanon när man lockar på honom och han älskar våra små träningspass. Ibland blir det godis och ibland lite bus med kaninen, vår träningsleksak. Allt är lika skoj. Men han är en hejare på att vässa tänderna på det mesta! Jag försöker förtvivlat styra över honom på tuggben men det är inte helt enkelt, de stora tar chansen och snor dem så fort jag vänder ryggen till.
Morris följer med på någon kortare runda i skogen varje dag och verkar tycka att det är ganska lattjo. Visa håller ett vakande öga på honom, ser hon något som hon tycker är hotande så reser hon ragg och håller extra koll. Den andre svarte däremot... Han flänger mest omkring, visserligen inte lika fixerad vid morsans rumpa längre men fortfarande lite välan yvig och ofokuserad. Nåväl, sådan är han, gossen Melvin.
Ser på FB att väldigt många hundar verkar vara på vift nu. Sådant kan förstås hända, det har vi erfarenhet av från när Idefix smet från hundvakt. Men ibland tycker jag att folk släpper sina hundar lösa lite väl lättvindigt. Ska hunden vara lös, ska man också ha en väl grundlagd kontakt och lydnad. Det är inte en rättighet för en hund att gå lös, det är en förmån som bygger på att jag har tränat med den.
Det som också verkar öka är hundstölderna, hundar stjäls ur bilar, från trädgårdar etc. Det tycker jag är riktigt läskigt! Jag försöker undvika att handla om jag måste lämna hunden ensam i bilen. Vet fler än en som sett någon stå och pillra med bakluckan på bilen när de kommit ut från affären. Så var rädda om era fyrbenta vänner!
På fredag är det två veckor sedan Visa parades. Än syns inga tecken, möjligtvis då Melvins kvardröjande intresse för hennes rumpa. Men jag vet inte om den gossen är att lita på... ;o)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0