Spännande tider

Idag är det tre veckor sedan Visa parades. Än syns inget men om ett par veckor hoppas jag att det ska synas något. Hade hon varit superslimmad och inte haft valpar tidigare, hade vi förmodligen sett tecken om en vecka ungefär men nu är det tredje kullen på den lilla damen och det är lite sladdrigt runt magen (ungefär som på matten...) så det är svårare att se något. Jag hade tänkt göra ultraljud men priset hade höjts och då backade jag från det. Ultraljud är ändå en ganska osäker metod, även om man inget ser så kan de vara dräktiga, och dessutom kan hundar tillbakabilda foster fram till ganska sent i dräktigheten. Så ni som väntar på valp får stå ut med att vänta lite till! Jag tycker själv att det skulle vara konstigt om hon inte var dräktig eftersom jag tagit progesteronprov denna gång och vet att jag tajmat näst intill perfekt. Men - håll tummarna!

Har fått lite bilder på några av Idefixens småttingar. Först ut är Terttu, eller Apricot Ladybird som hon heter i stamtavlan. Hon har nu hunnit med att bli sju månader och är en riktig sötnos, tycker vi.




Så till Tyspon, eller Tizitas Applepie som han heter i stamtavlan. Han har nu hunnit bli fem månader och finns på lite närmare håll, på andra sidan älven närmare bestämt.


En liten gullplutt, också han.

Fläckisarna här hemma har varit billiga idag. De fick upp ett spår på isen och stack ganska långt innan jag fick stopp på dem. Sådana gånger älskar jag labbarna som vänder på en 5-öring när matte blåser i pipan! Vi kan väl säga att det inte går riktigt lika bra med de fläckiga... ;o) Å andra sidan är jag inte deras matte, något de tidvis är ganska tydliga med att visa. Tur för dem att de är söta!

Dramatik i hönshuset har vi också. Kycklingarna fick flytta ut i helgen, de har blivit 9-10 veckor nu och för stora för buren. Men den vita hönserihönan, Babsan, tyckte inte att flocken behöver bli större så hon håller dem i herrans tukt och förmaning. De små liven törs knappt röra sig i hönshuset och sitter på mina fötter och piper bara jag visar mig där ute. Jag har prövat att ställa ut flera matskålar men alla tillhör den vita hönan, i alla fall när inte jag är där. Det går åt helt fel håll, de små (som är ganska stora, i alla fall den ena) blir ynkligare för var dag så nu har jag bokat tid hos liemannen. Inte för de små men för Babsan... Synd på sätt och vis, hon lägger ju ett ägg per dag. Men även om de här nu verkar vara tuppar, har vi ju nya kycklingar på gång och ingen ska få mig att tro att hon kommer att vara snällare mot dem. Men - vill någon ha en duktig men elak värphöna så hör av er! :)

Det har mest varit jobb den sista veckan, dels tog jag på mig för mycket och dels rörde jag ihop det så de sista dagarna har varit hemska. Dessutom har barnen varit hemma från skolan med magont och Pigge varit på tjänsteresa, så jag har vetat att jag lever. Ingen hundträning har det blivit heller, tyvärr, annat än under promenaderna. Inte att förakta sådan träning heller, dock, Melvin har fått träna jägarfot och det kan verkligen behövs. Att gå avspänt vid mattes sida utan att rinna iväg och utan att stirra ut henne, det kan vara en utmaning för gossen!

Har fått rapporter från Norge där Vigdis med labbar redan visat framfötterna. Deras avdelnings jaktcup har startat och som vanligt har hon anmält Vimsa och Sudden till en högre klass än de annars startar i för att få lite extra träning. Det har börjat bra, månadens tema var stadga och fotgående och både Vimsa och Sudden vann sina klasser (elit för Vimsa och öppen för Sudden) med full pott, dvs 20 poäng. Strålande! Lilla Vimsa-dottern Agnes kom trea i sin klass på 18,5 poäng, inte illa det heller. Kul med duktiga hundar!

Slutligen en rapport från kennel Highstones utanför Falköping som har valpar efter SE VCh Huset Elliots Vice VD, "Othello". Inger är väldigt förnöjd med valparna men har ett par hanar otingade. Så om någon är intresserad av en svart labradorvalp som närmar sig 8 veckor och som har friska, sunda och trevliga föräldrar så kan ni kontakta henne. Mer info (och bilder) på hennes hemsida: www.highstones. se

Kommentarer
Postat av: Marie igen

Länken ska förstås vara www.highstones.se, inget mellanrum som jag så felaktigt skrev. Tipsa gärna om ni vet någon som kan vara intresserad!

2011-03-31 @ 00:20:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0