Lydnadsträning och dambesök

Har varit på klubben och tränat lydnad en sväng idag tillsammans med Ragnhild och Tassa. Fick bland annat träna på hoppet, något vi inte kan göra hemma eftersom mitt hinder är täckt av snö. Killen utförde momentet till stor belåtenhet så det ska jag låta bli att peta i mer. Just nu känns det som om allt jag petar i går bakåt... Fortfarande stannar han av på inkallningen, jag kan inte för mitt liv begripa varför. Jag har inte tränat inkallningar med stannande på en mindre evighet (läs: inte efter jul) utan bara raka, snabba inkallningar. Jag kan heller inte påminna mig att jag har kastat något mot honom när han varit på väg in (varför i hela fridens namn skulle jag göra det???) men ändå beter han sig precis som om han tror att jag ska göra det. Matte är ett stort frågetecken här men fortsätter jobba på raka, snabba inkallningar. Det får bära eller brista, några ställanden ska vi inte köra. Hellre får vi då nolla momentet och se till att han har fart in!

Idag har det snöat och det betyder slask på marken. Det i sin tur betyder att liten labbekille inte vill lägga sig ner. Körde en platsliggning idag och jag såg att armbågarna inte var nere. Sedan blev det trassligt på själva platsliggningen också så jag ska köra några fler sådana innan det är dags för tävling, vill inte att han ska bli osäker där. Han är i alla fall helt underbar att träna med, det är verkligen "all in" och han gör allt han tror att jag förväntar mig av honom. Min prins!

Idefix har haft dambesök idag, en supersöt blenheimtik. Lite för tidigt men inte så långt borta, lille killen kämpade tappert med flörtandet. Jag har en liten känsla av att han inte är lika nogräknad med dagarna som förr, nu när han vet vad det handlar om så vill han gärna "komma till". Nåväl, det blir fler försök och gossen lär sova gott i natt. Det är jobbigt att vara en Don Juan!

Jag börjar känna mig alltmer övertygad om att Visa är dräktig. Jag har mätt magomfånget på henne och hon har lagt ut 2 cm på väldigt kort tid, utan att få mer eller annan mat. Beteendet är också helt ändrat. Hade hon varit en förstagångstik, hade man ju sett på juvren också inom de närmaste dagarna men nu får vi vänta lite till. Men det skulle förvåna mig om det inte var valpar i magen, i synnerhet eftersom jag tog progesteronprov innan parning och vet att det var rätt tid. Vi har tillverkat valpar utan hängning förr och det har gått alldeles utmärkt ändå, jag tror att det blir samma sak den här gången. Spännande tider väntar!

Sju kycklingar har kläckts i Bälinge, tre islänningar och fyra hedemora. De tre små islänningarna blir Jokkmokksbor i morgon. Nu blir det spännande att se om någon av dem alla är höna, det måste vara dags för lite sådana också nu. Söta är de hur som helst, just nu små dunbollar men bara några dagar till. Har man inte haft kycklingar, kan man inte ana hur fort de får fjädrar. Det går i ett huj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0