Träning med vilt

Har tränat med vilt idag igen, mest sök. Alla hundar har fått jobba och det tackade de inte nej till. Gamla Tutan ids numera inte hämta dummies på fältet, de där tygpåsarna kan jag springa och leta efter själv tycker hon. Godisbelöningen efteråt kan hon däremot tänka sig att ta hand om, för självklart ska man ha godis när man jobbar. Varför ska man annars anstränga sig, undrar hon? Idag var hon på hugget, pep och bar sig allmänt illa åt. Tur att det inte verkar smitta...

Melvin är jätteduktig. När det är jobb på g, bryr han sig inte ett vitten om att morsan sitter bredvid och är på dag 21 i löpet. Då är det fokus på arbetet, alternativt den som arbetar för stunden! Men under promenaden hem var han charmgosse igen, synd bara att morsan inte nappar på hans inviter. Tycker han då, själv tycker jag att det är väldigt behagligt. Visa visar verkligen vilken liten fjomp hon tycker att han är, hon nästan gäspar åt honom. Det kan inte missförstås, inte ens av honom!

Zäta gick kalasbra idag, hon tog kråkorna på fältet som om hon aldrig har gjort annat. Idag fick hon apportera korp också, lite läskig först men sedan tog hon den. Hon har ett väldigt märkligt beteende runt svartfågel speciellt, det är som om hon tror att hon inte får ta dem. Man ser hur hon vill men samtidigt ser hon väldigt osäker ut. Nåväl, nu ska vi träna viltvana i massor så hoppas jag att det ska lossna. Det har hänt mycket på bara ett par dagar!

Visa jobbade också bra, förstås, men det hela var ju ganska enkelt för henne. Det är så behagligt att ha henne med, hon är så samlad trots att hon verkligen vill jobba. Lugn vid foten, tyst och stilla i det passiva. I synnerhet Zäta måste träna lite mer på jaktlydnaden, vare sig visselsignaler, stadga eller fotgående är så mycket att skryta med. Men vi jobbar på så ser vi hur det går.

Jag snickrar på dagarna, inte så mycket kvar nu. Börjar vara rejält sliten i handleder, underarmar och axlar. Det känns när man har handsågat varenda planka och slagit i så gott som varenda spik! Funderar på om man skulle kunna leasa Magnus Samuelsson, jag såg honom slå i spik i Fångarna på Fortet och det gick betydligt snabbare än när jag gör det. Då skulle hönshuset vara klart i ett huj! Nåväl, till helgen hoppas jag att de ska få ha inflyttningsfest, hönsorna.

I morgon blir det viltvila för hundarna, istället tror jag att det ska bli lite spårträning igen.

Höll på att glömma också. Har bokat tid för röntgen av Zätas mage i mitten av nästa vecka. Förmodligen är hon ju tom, men den där flytningen igår fick mig att känna mig osäker igen. Så det får bli en koll till. Ingen eventuell valp ska väl kunna gömma sig från röntgen ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0