Pigga gamlingar

Pigge hämtade Vicke från basketträning i Gammelstad i veckan och träffade där Nils-Åke med Balder (H. E Terrano), drygt 12 år gammal, lite grå om nosen men pigg för sin ålder. Kvar i Nissan-kullen, vår andra valpkull, är också Malla (Tjh SVCh SLCh H. E Sunny) och Myra (SVCh H. E Cherry). Tommy rapporterar att Myra är med på älgjakten i år också, inte riktigt lika spänstig som förr i sina skutt men än simmar hon gärna efter en dummy. Och Annika berättar att Malla lämnat tomten i stugan och gett sig iväg på egna små äventyr. Härligt med så pass alerta gamlingar!

Tittar och funderar på detta med Zätas mage. Tycker att hon är ohyggligt fartig igen, det är full rulle på promenaderna och hon försöker gärna få igång lite bus. Vi tränar något minst en gång om dagen och hon är så otroligt laddad. Jag ser ingen tendens till svullnad runt juvren så jag tror nog att jag kan avboka röntgenundersökningen i alla fall och konstatera att magen nog är tom. Vi får hoppas på Visa istället denna gång. Hon är också väldigt pigg, men än har det bara gått en vecka. Idag fick Melvin och Zäta följa med ut på klubben och träna, det tyckte Visa var mer än orättvist.

Stina har börjat träna lite agility med Zäta och det går framåt. Idag var det hopp och tunnlar, tidigare har de tränat fyra portar slalom. Jag jobbar på med lydnaden, försöker få henne att förstå vad fotposition är och att apport betyder att man ska gripa och hålla kvar tills annat kommando kommer. Ingetdera är solklart än men vi jobbar på det och hon tycker att träningen är väldigt skoj.

Med Melvin jobbar jag vidare med fjärrdirigeringen. Den gossen ger verkligen järnet, det är "all in" när vi tränar. Han studsar upp från liggande till sittande med alla fyra tassarna, så han landar inte alltid som jag har tänkt mig. Jag jobbar på att försöka få honom att flytta sig uppåt-bakåt och bara använda framtassarna, men med jämna mellanrum blir han så i gasen och då glömmer han. Lite gulligt på sitt sätt, det är så typiskt Melvin, men också lite frustrerande när det har gått bra förut och så poff, är vi tillbaka på ruta ett. Nåväl, vi har ingen panik utan får jobba på tills det sitter. Jobbar på uthoppet och apporteringen också med varierat resultat. Farten kan i alla fall ingen klaga på! ; )

I morgon åker Stina och Maya på agilitytävlingar i Övik. Tänk att min lilla tjej är så stor nu att hon kan åka iväg utan morsan! Ofattbart! Så här såg det ut en gång i begynnelsen, när hon och Idefix tävlade ungdoms-DM sommaren 2007:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0