Lydnadsträning med Melvin

Ikväll var det min tur att vara på klubben och hjälpa till där det behövdes. Det behövdes just ingenstans... Mycket folk men de flesta var engagerade i någon av de två kurser som pågick - fortsättningskurs i agility och bevakningskurs. Gläder mig speciellt åt den senare, inte för att jag går den själv men för att det känns roligt om bevakningen kommer igång igen. En gång i tidernas begynnelse, när Marie satte sin fot på klubben för första gången på tidigt 90-tal, då var bevakningen stor. Sedan dess har det hunnit rinna mycket vatten under broarna, men just därför tycker jag att det känns kul att det är på g igen. En brukshundklubb ska ha tjänstehunds- och bruksverksamhet också, så är det bara!

Visa och Maya fick i alla fall vara behjälpliga som störningar åt en liten terriertik som behövde miljöträning, eftersom hon gärna ville studsa fram och vara otrevlig mot andra tikar. Visa är ju en cool dam som inte hetsade upp sig nämnvärt av den lilla passerande hunden, så de fick många tillfällen till korrigering av hennes beteende. Kul när man kan hjälpa till med något så enkelt!

Melvin fick också vara lite störning och sedan körde vi ett lydnadspass, han och jag. Han är underbar att jobba med, det är liksom All In. Sedan blir det galet ibland, just nu kastar han sig på backen lite nu och då under linförigheten eftersom han har fått för sig att det kanske ska bli läggande under gång också och då gäller det att vara snabb. Och snabb är han, han hinner både pladaska ner och komma upp igen utan att tappa särdeles mycket i position! En galen hund! Galet rolig är han i alla fall, mattes älskling. Om man bortser från några lägganden så skötte han sig riktigt bra, det känns som om vi närmar oss. Ställande under gång är kvar, där har jag bekymmer. Mina tidigare knep fungerar inte riktigt med den här gossen. Nu har jag försökt att klicka honom var gång han stannar och står, men jag vet inte om vi skördar några större framgångar än i alla fall. Vi får jobba vidare med det och med platsliggningen. Han ligger still men han är otroligt alert och registrerar allt som händer, med hals som en giraff och armbågarna i, redo att skjuta iväg. Nästa tisdag ska vi ut igen, då hoppas jag få dit någon kompis som vill träna platsliggning med mig.

Igår var jag också ute på klubben en kortis för att kika på lilla Tassa som går valpkurs med matte Ragnhild. Det hela såg väldigt fint ut, Tassa sökte matte bra och hade finfin ögonkontakt. Just kontaktbiten får jag höra från flera valpköpare fungerar väldigt bra. Roligt att de verkligen verkar ha blivit kontaktsökande, arbetsvilliga med motor och samarbetsvilja. Det är ofantligt spännande att få följa dem!

Värmen håller i sig, det är nästan olidligt på dagen. Jag har massor med jobb men ska försöka jobba på som en liten gnu i morgon så att jag kan ta mig upp i skogen en sväng med doggsen. Är lite sugen på att lägga spår åt Visa och Melvin, det första för säsongen. Måste ju ta tag i det också, inte bara i lydnaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0