Hundträinng

Började dagen idag med att följa Stina ut till klubben. Hon har gått agilitykurs hela helgen, jag passade på att köra ett lydnadspass med Melvin. Lite jobbigt med koncentrationen, det såg ju kul ut med hundarna som sprang på planen där nere. Men det gick hyfsat. Började träna ställande också, första gången blev det helt fel med min nya modell så han höll på att rycka armen från kroppen på matte! Men nu tror jag kanske att jag har kommit på modellen, vill ju få honom att vara kvar i stående och kunna belöna just det. Han är snabb, killen! Det är inte alltid matte... Men det ska nog bli en lydnadsetta i år och får jag till spåret så ska vi köra en appell också. Och spåret ska jag få till, så är det bara!

Jaktträning i eftermiddag med några av de små, några ur Visas förra kull och så Zäta och Visa. Lite ringrostigt för de stora, som det gärna vill bli i början när det varit vintervila. Lydnaden var dess värre också lite rostig, det fick bli hemläxan för de stora. Stadga och lydnad måste en apportör ha, annars är det svårt att jobba vidare. Så, jobba på med visselsignalen, inkallning och stopp ska sitta! Det går att träna under promenaderna, se bara till att vara konsekvent.

De små fick göra en enkel stadgeövning, en enkel markeringsövning och så fick de pröva på att ta kråka och trut. Alla tre tog vilt utan större funderande. Jag blir alltid alldeles varm i magen när jag ser valpar söka grepp om kroppen på fågeln och med högburet huvud och svans trava in mot matte/husse. Sedan var någon kanske liiiite snål och ville ha kvar fågeln för sig själv, men det där är kosmetika som enkelt fixas till. För mig som uppfödare är det roligt att se att lusten och intresset finns där och det gjorde den. Nu hoppas jag att vi ska kunna köra en vattenträning i veckan, så ska de små få pröva simma och de stora kan få lite långa markeringar och kanske något linjetag över vatten.

Tack till er alla för att ni kom, både stora och små! Fint väder fick vi också, nästan lite för varmt. Jag får huvudvärk av sådant här väder, får för mig att det är åska i luften. Blä!

Visa fick vara med och mest bara vara. Ett litet skall klämde hon ur sig när jag kastade kråka åt Zäta och det var bra för då fick jag tillfälle att säga åt henne. Nästa gång ska Melvin få vara med, han behöver mycket samträning. Hoppas hinna åka till Lulnäset på samträning i veckan med honom också, han behöver också detta med andra hundar runt omkring och att kunna fokusera på matte. Och ibland är det bra att "bara vara" också, alla turer till skogen måste inte rendera i arbete utan en antiträning som för Visa ikväll kan förhoppningsvis sänka förväntningarna lite. Det var ju ett av våra bekymmer på fjolårens jaktprov för Visa och mig, detta att lilla tanten gick upp lite väl mycket i varv.

Nu har jag cyklat en halvmil med alla de svarta så nu hoppas jag att de ska vara trötta och nöjda en stund. Det är i alla fall matte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0