Årets första tävling

Så var årets första tävling avklarad! Stina och jag packade in Maya, Visa och Melvin (han fick vara maskot idag) i bilen och styrde mot metropolen Älvsbyn på morgonen. Stina och Maya debuterade i klass 1 medan Visa och jag skulle göra vår tredje start i klass 2. Båda hade vi tur med lottdragningen och hamnade på en kant. Bra början.

Stina och Maya började och som vanligt fick morsan hålla sig utom synhåll. Kan säga att det var många fjärilar som dansade i magen där jag stod och försökte kika så gott det gick. Platsliggningen gick fint, Stina rapporterade efteråt att Maya lagt ner hakan och varit hur cool som helst. En tia där och en tia på tandvisningen, bra start. De fick också tio på inkallning och på hoppet. Stina har dragits med en envis förkylning och hade inte mycket till röst på morgonen. På läggande under gång, som brukar vara lite av ett paradnummer, blev Maya osäker och lade sig inte i tid, så där kom en försmädlig nolla. Noll blev det också på apportering, inte ville hon ta den där apportbocken i munnen! I övrigt var poängen fina och de landade på 154 p, en debut som gav mersmak! Tyvärr dröjer ju nästa start eftersom Maya snart ska löpa och då också ska paras. Så är någon intresserad av en Cavaliervalp efter en viltspår-, lydnads- och utställningsmeriterad Cavalier som också tävlar i agility, kan ni kontakta kennel Gråsidingen!

Visa och jag startade då i klass 2. Hon kändes seg först och var inte alls med i platsliggningen utan jag fick ge dk och där tappade vi raskt en poäng. Snöplig start! Inte kändes hon bra på värmningen heller, jag körde fjärr och hon säckade hela tiden ihop i liggande. Det hela kändes lite ofokuserat, minst sagt. Men när vi kom in på planen så var Visa på g som vanligt och svansen gick som en propeller. Vi inledde med 9 på fria följet, följde upp med 9 på läggande under gång (hade nog varit 10 om jag inte varit tvungen att ge dk vid sättandet) och 8 på inkallning med ställande. På apporteringen fick vi bara 7.5, hon hade dåligt tempo in (tror att det kan bero på grusplanen, hon hade sämre fart än vanligt på inkallningen också, hon gillar inte riktigt grus). Hoppet gav 10 och fjärret 9. Kvar är då rutan... Där fick vi en nolla. Tidigare hade en hund kissat på vägen till rutan, det störde hunden före oss och jag tror att det också påverkade Visa. Hon tog riktning mot rutan och jag kände mig säker på att hon skulle gå hela vägen ut, men så stannade hon till och vädrade mot fläcken och efter det blev hon osäker och det hela blev väldigt svamligt. Hon ska ju klara en störning, men momentet satt inte tillräckligt bra för det än. Nu landade vi på ett andra pris, lite snopet kändes det. Men, vi anmäler oss på nytt prov och till dess ska jag jobba på snabba lägganden, sättandet i fjärret och en del avslut samt RUTAN!!!

Melvin fick komma ut och lufta sig och tyckte förstås att det var kul. Hans eminenta näsa insåg raskt att det fanns köttbullar i många fickor, så han jobbade hårt på att få nya kompisar. Jag körde också ett träningspass med honom på parkeringen och han jobbade fint med mig trots närvaron av andra hundar. Det kändes bra. Det känns som om en start inte är alltför avlägsen nu, jag ska bara klicka in ställandet på honom. Hittar ingen annan lösning, mina vanliga metoder fungerar inte på honom.

På vägen hem ringde Katarina och berättade att Jota gått ett kalasfint första spår idag med två apporter. En blivande liten stjärna!

Måste säga att även om dagen var en liten missräkning så är jag himla nöjd med min lilla hund i alla fall. Det är lite förrvirrat ibland men så är det också bara 87 dagar sedan valpningen. Hon är så otroligt glad när vi jobbar, svansen går som en propeller hela tiden. Vid läggande under gång hör jag bakom ryggen ljudet av en svans som vispar mot gruset (för en sekund trodde jag att det var ljudet av en labrador som tassade med men det var det tack och lov inte!).

Ikväll har det varit trötta hundar i köket och en trött matte, som ändå varit tvungen att sitta framför datorn och jobba hela kvällen. Det är lite mycket jobb nu, men det är ju ett trevligt bekymmer.

Kommentarer
Postat av: Agge

Ja vi hade inte riktigt turen med oss sist men nöjda och glada är vi i alla fall! Kul att träffas och surra ett tag i alla fall. Alltid lär man sig något på att se andra tävla!



Kram o lycka till vid nästa start!



/Agge m flock

2010-05-10 @ 21:44:34
URL: http://www.nogg.se/tyra

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0