Fyra veckor idag

Idag blir de små fyra veckor gamla. Det betyder att halva tiden här hemma hos oss har gått. Nu har vi de jobbiga fyra veckorna kvar innan vi lämnar dem vidare. Jag bävar redan för när de ska åka. Så tomt det kommer att bli! De är ett alldeles ljuvligt litet gäng, så roliga och så behändiga på något sätt. LIte vassa i munnen då möjligen... ;)

Ett tag idag var en av dem billig. Alla fem hade somnat och jag hade stoppat ner dem i valplådan. Gick upp för att jobba då en mistlur drog igång i köket. Det lät som om en skräntärna hade landat där - hemska läten! Efter tjugo minuters idogt skränande gav jag upp och lyfte upp mistluren, den röda tiken, i tron att hon ville kissa utanför lådan. Hon larvade runt ett varv runt pysselbordet och lade sig under soffan, varifrån jag hade dragit ut henne en halvtimme tidigare. Där ville hon sova, inte i någon valplåda! Jag lät henne somna och stoppade sedan ner henne i lådan igen. Bestämde mig för att dammsuga hallen innan jag åkte iväg för att hämta Stina. När dammsugaren drog igång, vaknade också skräntärnan och satte igång igen. Men då gick jag ut och låste dörren, och när jag kom hem igen så var det knäpptyst i lådan. Lilla skrälle! ;)

De har busat med Maya idag också. Allra mest har nog Rosa busat, nu har hon fått smak på det. Hon har också försökt se om hon möjligtvis kan ta sig ner i skurhinken, men därtill var hon för liten, tack och lov. Hennes blå syster har istället dragit ner golvmoppen med en smäll, men det bekymrade inte henne. Handduken under arbetsbänken har vi fått flytta på, den var rolig att dra i.

Visa väljer nu att sova i hallen med de andra hundarna. Hon går in i köket några gånger om dagen för att ge de små en slurk (och för att undersöka om de har någon mat över som hon kan käka upp) men annars tror jag att hon tycker att det är skönt att slippa dem. De har ju ganska vassa tänder nu också. Maya däremot gör allt hon kan för att de ska busa med henne. Kisse har också gjort en trevare och sprungit genom köket några gånger. Men de små är för små för att hinna uppfatta att det röda streck som passerar faktiskt är en katt, så de reagerar inte. Småfjantar, tycker Pysen och seglar ut ur köket igen med näsan i vädret.

Jag har funderat lite över det att det här gänget känns färdigare än tidigare kullar i samma ålder. Så slår det mig - alla är tikar! Kan det vara det? Jag upplever ofta att tikarna är fartigare och mer framåt än hanarna som valpar. Hanarna är ofta lite som Ferdinand, de sitter där vid sin korkek och är lite lagom lillgamla de första månaderna medan tikarna spruttar runt och är aktiva. Här är det fem tikar, inte konstigt då att det är aktivitet! Kan det vara så enkelt?

Till sist en bild på stora tiken från ikväll. Visst ÄR hon söt?



Tar en bild på tre systrar också - storan, röd respektive gul tik. Hela tiden med bläckfisken som så här långt är den absoluta favoritleksaken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0