Hemma igen!

Så har vi kommit hem efter vår lilla minisemester. Vi tog nattåget till Stockholm i söndags, för att hoppa på en färja till Helsingfors på måndagskvällen tillsammans med mamma och pappa. Vi har ätit gott, druckit gott och killarna har spelat på spelautomater, så alla är nöjda. Vicke är extra nöjd, han gick med några hundra kronors förtjänst på spelautomater och köpte en herrparfym för vinsten. Innan vi åkte hem sov vi en natt i Stockholm och tillbringade en hel dag på Gröna Lund. Ungarna åkte allt möjligt, värst var Vicke igen som åkte Insane tre gånger. Deras åksjuka morsa åkte ingenting men är nöjd ändå. Måste man äta åksjukemedicin för att klara en tågresa, räcker det nästan med att titta på Insane och andra otäcksheter för att magen ska vända sig. :(

Medan vi har varit borta så har hundarna varit hos hundvakter. Nu är alla insamlade igen och verkar ganska trötta och nöjda med sin lilla "semester". Tack till alla som hjälpt oss och tagit så väl hand om våra fyrfotingar! I morgon ska vi hämta hem kisse från panget och sedan är flocken samlad igen.

Idefix har ju varit på kärleksäventyr och har även han skött sig bra, så nu hoppas vi att det ska "fastna". Han och jag hoppade på nattåget i Uppsala och har tillbringat natten i en kupé fullproppad med djur och galna djurägare. När vi klev på, ansåg mina medresenärer att kupén var full och att vi inte fick plats. Där fanns då fem katter i lika många burar samt en amstaff/rottis-blandning, samt två kvinnor och en tonåring, där den senare satt på min plats. Jag hade ju biljett så jag såg det inte som mitt problem i alla fall, men blev ohyggligt otrevligt bemött och kallad för kärring. Tanten med katterna har hela natten hållit på och pratat med sina katter och plockat ut dem ur sina burar och in igen, så jag har knappt sovit förrän de klev av i Vännäs. Lite skeptisk var jag till blandisen också med tanke på ägarna, men den skötte sig bra. Mest exemplarisk var dock Idefix, som har sovit större delen av natten och varit stencool. Lille prinsen! Med tanke på att det var första gången som han alls åkte tåg, och dessutom i en sådan miljö, tycker jag att det var lysande. Det finns massor att berätta om natten men jag ska bespara er detaljerna. Jag kan bara säga att det dröjer tills jag gör om det, i synnerhet i midsommartid.

Lite tråkiga nyheter har jag också. Asta, Älvgårdens Mirassou, har lämnat jordelivet, 14 1/2 år gammal. Asta kom till familjen i mars 1996, 8 veckor gammal, och tanken var att hon skulle bli min tävlingskompis och förhoppningsvis också avelstik. Nu blev det inte riktigt så, utan efter några år flyttade hon till Elisabeth och Stefan som har tagit väldigt väl hand om henne. Inte många labbar lever ett så långt och friskt liv som Asta har gjort, men till sist orkade inte benen längre. Asta var en stor personlighet med en fantastisk näsa och ett stort intresse för allt ätbart. Tack till familjen Marklund som tagit så väl hand om henne.

Roligare nyheter är att jag nu har klart med hane till Zäta. Det blir en gul gosse i Skåne vid namn SVCh Tjh1 Sea-Bird's Snowstorm, kallad Storm. Utöver titlarna har han också certpoäng i elitklass spår, 3:a ökl jaktprov (2:a ökl i Danmark), 2:a på utställning och 1:a i lydnadsklass I. Storm är en lagom stor herre med en bra av- och påknapp och en stor arbetsvilja samt också samarbetsvilja. Han är naturligtvis friröntgad och ögonlyst ua samt också testad fri från anlag för CNM och EIC, varför valparna heller aldrig kommer att kunna utveckla dessa sjukdomar. Jag förväntar mig friska och arbetsvilliga valpar av klassisk typ, troligtvis bara svarta. Som vanligt, med andra ord. ;o)

Hostandet är nästan borta nu och orken är tillbaka så i morgon ska här tränas hund! Spårträning står på programmet, i alla fall för båda pojkarna och troligtvis också för Visa. Måste ta tag i träningen nu och göra upp en tävlingsplan för säsongen, annars blir det bara att jag duttar på med lite av varje utan någon tydlig strategi. Jag fick lite tips av Danne och Katarina när de var här som jag vill testa med Melvin och så ska vi pröva lite viltspår med Idefix. Visa ska få gå ett vanligt spår med apporter, jag vill försöka få henne att markera varje apport lite tydligare istället för att fylla munnen och vända upp mot mig först när det inte får plats några fler. Rationellt tycker säkert hon, men jag skulle föredra att hon markerade varje pinne istället. Det känns som om det vore rätt lätt fixat med lite träning.

Till sist några ord om fotbolls-VM. Killarna och jag spelar på Oddset på matcherna men det går sakta utför med spelpotten. Spanien skötte sig idag men HUR kunde Schweiz förlora mot ett lag som Honduras??? Suck...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0