Hundträning

Idag har det tränats en hel del hund. I förmiddags packade jag in Visa och Melvin i bilen och åkte till Unbyn för att träffa Maria med labbedamer. Tanken var teckenträning, men det blev också en hel del surrande. Ganska bra för pojken som ju går igång på inkentinken just nu. Men nu fick han bara ligga ner och slappa en låååång stund medan vi pratade. Sedan tränade vi höger tecken på fotbollsplanen. Det gick väl sisådär, det gick fort men lite slamsigt i apporteringarna. Jag känner att jag måste backa bandet rejält, inget av det jag har tänkt på sistone har fungerat så nu är det back to basic som gäller. Så ikväll har vi varit ute och tränat grunder - inte plocka mer än en dummy i munnen och inte spana efter fler utan vända in till matte direkt. Vi körde också lite stadga. Känner mig som helhet ändå nöjd med gossen. Jag tror att det är lite hormonrusningar där just nu, så jag skippar alla tankar på jaktprov i år och kör istället grundträning nu. Steg ett är att få själva apporteringen att sitta ordentligt, jag vill inte ha detta skannande efter fler eller detta att han kommer med två i taget.

Visa var ju också med. Hon är coolare från början, har ju aldrig haft den stress som killen har. Vi gick lite fotgående i par med Maria och Speja och sedan körde vi tecken - höger samt ut. Av någon anledning har Visas högertecken aldrig varit särdeles bra, medan vänster sitter, och det syntes lite idag också. Inte blev det bättre av störningen med en åkgräsklippare som cirkulerade runt oss hela tiden (Unbyns fotbollsplan måtte vara den mest välklippta i kommunen!). Men övningen gick bra när vi fixade till det lite. Uttecken fungerade super, samma sak med inkallningssignal och stopp, men det var jag ganska säker på redan innan. Som helhet var det en lagom liten träning och jag är nöjd. Dessutom är det trevligt att träna med Maria och bolla tankar och funderingar. Tack vännen!

Nu är målet att kunna åka till Boden och träna på tisdag kväll. Då ska Melvin inte få apportera just alls, har jag tänkt mig, annat än möjligen bakåt medan han står passiv med mig. Jag vill försöka få ner hans stress framåt. Med Visa hoppas jag kunna köra lite dirigeringar och markeringar, åtminstone som det känns nu. Med henne har vårens många och enkla linjetags- och utträningar gett resultat, som det känns. Med Melvin verkar jag mest ha skapat förvirring... På torsdag ska vi köra en gemensam träning, det blir väl något liknande då för min del. Blir vi några stycken, känns det som ett bra tillfälle att kunna träna pojken på att "bara vara" och att kunna göra det aktivt utan att kasta och kolla på andra. Det behöver vi!

I morgon är det en stor fotbollsmatch. Ja, VM-finalen i fotboll men också match mellan Avan och Unbyn. Vicke är inringd för att vara med (Avan har normalt inget fotbollslag) och är laddad till tänderna. Planen är som sagt noga klippt, man kan tro att VM-finalen ska spelas där. Det blir spännande! Jag måste väl dess värre jobba i morgon, men ska försöka ta mig loss och kolla lite.

Apropå fotboll... Bläckfisken Paul är ju fantastisk! Vi följer hans förutsägelser nu och spelar därefter på Oddset, killarna och jag. Och idag gick det ju bra!

Har cyklat med hundarna ikväll. Lika pigg och glad som Visa är när dummisarna kommer fram, lika seg är hon på promenaderna. Nu är löpet på gång tror jag, både hon och Tutan håller på med att nosa och kissa över varandra. Visa har också fått lättare att lägga på sig, så trots en snart osynlig matranson, promenader och cykelturer, är hon i rundaste laget. Nu har hon ju nyss avslutat en cortisonkur så lite kommer nog därifrån, men ändå. I nästa foderbeställning blir det lightfoder till damen! Hade vi inte det, skulle hon kännas ganska given till provstart. Bortsett från det förb... löpet också, förstås.

Plockade en bamsefästing från Idefix idag. Så äckligt! Och igår sopade Stina bort en som kröp på läppen på Maya, Urrk! Annars är deras små magar bra nu, fast i natt väckte han mig kl 3 och ville ha mat. Jag är liiite rädd att vi har fått in en dålig vana här...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0