Kallt om snoken

Vi har ju blivit bortskämda med behagliga temperaturer under julhelgen. De svarta och jag har gått på isen i en och en halv timme varje dag och njutit. Men i morse vaknade vi till 24 kalla grader, så promenaden blev inte fullt lika lång. Jag frös om kinderna och snorade, de svarta verkade tämligen oberörda. Tutan köldkrampade några steg, men Visa och Melvin tuffade på utan minsta bekymmer. Melvin far fram som ett jehu som vanligt, han hinner förmodligen inte känna någon temperatur överhuvudtaget. Han har fått snygga muskler i låren och framtill av allt snöpulsande. Annars är han fortfarande en ganska tanig kille, ser man honom framifrån så ser man att det fattas en hel del på bredden. Men vad gör det? Han är min prins i alla fall.

Irriterar mig oerhört på folk som har dålig koll på sina hundar. Vi har tyvärr några sådana här i byn, hundar som bara släpps ut vind för våg eller hundar som tillåts gå lösa trots att de knappt vet sitt namn. Jag har alltid sett till att hålla ordning på mina hundar vid möten så att inget ska hända. Men i höst har jag lagt om taktik. Melvin är ju en ruggigt snäll kille, som inte vill annat än att hitta nya kompisar att leka med. Men han är stor, svart och bufflig, så många tycker att han är lite läskig när han kommer i full fart. När nu de här främmande hundarna dyker upp på våra promenader, låter jag Melvin kuta dit (förutsatt att den andra hunden ser fredlig ut). Den andra hunden har hittills lagt benen på ryggen och när jag ser att Melvin närmar sig, visslar jag in. Då bryter han jakten direkt och kommer till mig. Det har varit effektivt, i alla fall en av hundarna har aldrig mer följt efter oss. Kanske tycker någon här att jag är elak, själv känner mig snarare desperat. Håll ordning på hunden, annars kommer Melvin och tar den! ;o)

Fick en underbar julklapp av maken, hela TV-serien Huset Eliott. Alldeles sagolikt bra är den! Och alldeles för långa kvällar blir det, eftersom varje avsnitt är en timme långt och jag inte klarar mig med mindre än två. En kväll såg vi fyra och kom i säng kl 3... Men ikväll blir det bara ett, i morgon ska jag kliva upp för att åka med dottern till Ikea. Vi har röjt ut hela badrummet nere och ska måla väggarna vita, och då vill jag också ha in ny inredning där och inte den gamla fula. Vi är ju inte snabbast i sta'n, men förhoppningsvis ska det bli en ny look där inom kort.

Ikväll har jag och grabbarna varit och hämtat ägg (tack Ove och Maria!). Ludde fick en kläckare i julklapp så nu ska den testas! Förhoppningsvis ska några av äggen bli kycklingar och sedan hoppas vi att någon av dem ska vara en höna. Jag har stora planer nu, det ska bli några lite mindre hönor därute och så ska jag ha en liten tupp också. Islandstuppen som vi har är snäll men lite för mesig. Jag vill ha lite mer sociala hönor, som kommer och hälsar och inte far iväg som yra hönor (vitsigt) när man kommer. Få se hur det går. Det går många tuppar på varje höna, det har jag lärt mig så här långt.

Har hittat en länk, www.hjalpstickan.se Man kan sticka och skänka till bland annat Stadsmissionen. Det tror jag att jag ska göra, det skulle kännas bra att både sticka och samtidigt göra en god gärning. Haka gärna på!

Snart dags för nyårsafton och därefter den sedvanliga planeringen av det kommande året. Jag har alltid stora visioner om vilka mål jag ska uppnå med hundarna, ibland infrias det och ibland blir det fiasko. De två senaste åren är jag nöjd med, utom möjligen valpfloppen under innevarande höst. Dags för nya tag inför 2011!

Kommentarer
Postat av: Lillemor

Hej!

Vad glad jag blir när jag får läsa ännu en fantastiskt trevlig Blogg, om vad som händer hos er!

Bra jobbat med Melvin när det kommer lösspringade hundar, inte roligt bli förföljda av dessa, det stör säkert många fler som promenerar med sina väluppfostrade hundar, men inte blir fri från de som släppts ut vind för våg.

Tur man bor där man bor, här slipper man verkligen bli överaskad av lösspringade hundar.

Önskar dig och de dina ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Kram

2010-12-30 @ 17:35:00
URL: http://laipos.se/
Postat av: Lena

GOtt Nytt År till alla två- och fyrbenta önskar spanielligan i Rosvik :o)

2010-12-31 @ 13:18:41
URL: http://web.telia.com/~u15007913/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0