Hundträning och galet mycket jobb!

Usch, jag har jobbat alldeles för mycket den sista veckan och sovit för lite. Det blir inte riktigt bra, när det nu är aningen lugnare så har jag svårt att sova. Nåväl, det har lättat på lite, ska försöka bli klar i morgon så att jag får fredagen ledig. Hoppas planen håller...

Har i alla fall varit ute på klubben med Stina två korta svängar och tränat. Igår var det lite mindre kul, jag fick för första gången höra min gosse ta fram den mörka rösten. Nu var det inte hans fel, en ung hane av liten ras kom fram och betedde sig riktigt illa, så han hade all rätt i världen att svara med att morra. Jag har aldrig hört honom låta så innan, tror nästan att han blev lite förvånad själv också. Han är ju mest vad vid att vara god och glad, inte vid att någon beter sig illa. Sedan måste jag ärligt säga att jag inte gillar när något sådant händer. Generellt tycker jag att småhundar oftare kommer undan med dåligt beteende, men det är inte mer OK bara för att hunden är liten. Har man en hund som inte kan bete sig, ska man hålla den under noggrann uppsikt. Vi andra är där för att träna, inte för att få våra hundar utmanade. Blir det en situation, är dessutom min hund så mycket större och är den som kan orsaka största skadan, trots att han i grunden kanske bara har försvarat sig. Nej, inte roligt alls.

Roligt är det i alla fall att lydnaden går riktigt bra med Melvin nu, peppar, peppar. Idag lade vi platsliggning med två schäfrar och en malle i regn ute på klubben. Det gick bra, men jag skulle önska att han låg lite mer avslappnat. Nu är han otroligt alert, registrerar allt som händer och är verkligen Killen med Kollen. Nåväl, han ligger, han har hittills alltid legat och jag hoppas innerligt att han gör det på fredag också. Min fasa är någon hund ska resa sig och bjuda upp till lek, då kommer nog gossen att haka på. Party är kul! Lydnaden känns däremot bra, hoppas att jag säger samma sak på fredag...

Visa fick göra platsliggning med skott idag. Det var lite kul, jag är ju sugen på att pröva lägre klass med henne om vi hinner för det förb... löpet. Hon halvsatte sig på första skottet men sedan låg hon kolugnt när hon fattade att det inte var något roligt på g. Mammas pärla! Anar att budföring med skott kan bli liiite lurigare, men vi får testa det med.

Stina och Maysan ska vara med på agilityuppvisning på Lulekalaset på lördag. Det är lite pirr i magen där tror jag så de tränar friskt. Men det är bra. Nu börjar de få något som liknar vänsterslalom. De har också börjat med momenten i lydnadstvåan och Maysan jobbar på bra. Rutan är på gång och platsliggningen ser kalasfin ut. Hon är så cool, hon lägger ner hakan och nästan försvinner i gräset. Lill-skruttan!

Nu ser vi också fram emot storfrämmande av Pernilla och Storm i nästa vecka. Hoppas att allt ska gå vägen nu och att de också får med sig lyckade tävlingsresultat hem från sin norrlandstripp.

Kan också meddela att vi nu inte bara har hönor utan också fyra små kycklingar, två av rasen islandshöns och två RIR. Förhoppningen är ju att några av dem ska vara hönor, tuppar får dess värre inte bo kvar hos oss... Fast lille sonen hoppas på att OM någon av dem trots allt är en tupp, ska det vara en stum sådan. Sannolikheten är dock knappast så stor...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0