Höglöptik och hundträning

Nu är nog Tutan i höglöp för Idefix försökte kliva på henne så fort han fick chansen idag. Det hela såg lite kul ut, eftersom hon inte har en tanke på att ställa upp sig för honom eller hjälpa honom på traven det minsta, så hon stod och väntade på att få gå ut medan han stod där bak och försökte få ett grepp. Man såg ett huvud som stack upp ovanför ryggen men mer än så var det inte. Hur är det man säger - "den som gapar efter mycket..." Det var nog lite i mesta laget för lill-killen. Men Tutan får bo i tvättstugan nu, vi tar inga riskar.

Melvin är sanslöst duktig, jag kan ta ut alla tre labbarna i skogen lösa och det går hur bra som helst. Han vill gärna nosa, slicka och kan nog tänka sig mer än så, men då säger matte nej och då tittar han på mig och så går han undan. Underbar kille! Det är lätt att ha tikar och hanar tillsammans med sådana gossar i huset.

Idag har vi tittat på utställningar i Finland, Stina och jag. Hon är sugen på att ställa ut fläckisarna och jag kanske, kanske prövar med Visa. Någon trodde ju att hon skulle kunna gå bättre i Finland, så jag kanske ska pröva. Men bara kanske, utställningar är inte riktigt min grej. Och så är det ju detta med tidsskillnaden... ;o)

Melvin, Visa och jag har varit ute på klubben och tränat lydnad idag. Melvin går från klarhet till klarhet. Vi har haft problem med hoppet, han har hoppat så märkligt och jag trodde först att det berodde på armbågen. Men förmodligen har han helt enkelt inte kunnat koordinera de där långa benen, för idag gjorde han momentet hur bra som helst. Jag lät honom hoppa sin mankhöjd eller kanske lite högre idag och det gick galant. Det enda moment som fattas för oss nu är ställande under gång och så måste vi jobba på platsliggningen. Hoppas kunna lura ut någon till klubben och träna platsliggning med oss någon dag för det behöver vi. Så måste jag ta tag i framförgåendet också om vi ska kunna köra bruks. Kul att det är på g, man blir taggad då.

Taggad var också Visa, hon är närmast galen nu. Hon kör bikinisäsong redan, det är som om hon blir mer och mer speedad desto mindre päls hon har kvar. Ibland vill hon för mycket, hon går före kommandot eller gör plötsligt egna tolkningar i hopp om att vara extra duktig. Idag tränade vi inkallning med ställande. Jag jobbar mycket med raka inkallningar för att belöna farten. Därför blev jag lite förvånad när hon plötsligt stannade på inkallningen. Hmmm... Står jag för länge med henne lös i utgångsposition så lägger hon sig, i hopp om att det kanske är platsliggning på gång. Just detta att hon ska försöka räkna ut och gå före gillar jag inte riktigt, men det är bara att jobba på. Fjärret gick kalas idag, hoppet likaså. Sedan tränade vi snabba, raka lägganden också på slutet och det gick bra. Min lilla pärla!

Vigdis ringde i morse också, hon hade varit på valputställning med lilla Vimsa-dottern Agnes och vunnit valpklass I. Ingen mördande konkurrens, hon var ensam, men kritiken var fin. Skoj! Agnes hade också skött sig fint i ringen, vilket man inte kan säga om mamma Vimsa de få gånger hon har ställts ut. Hon avskyr utställningar och ser otroligt uttråkad ut. Men Agnes verkar vara mer road, hoppas det håller i sig. Grattis Vigdis!

Cissi ringde också och berättade att Ny är hur pigg som helst igen. Så skönt! Pratade med Lena igår också och fick höra att hon upplevt en liknande händelse, så det är inte så ovanligt som jag först trodde. Det är alltid skönt att höra sådant, då känner man sig lugnad. Jag gläder mig så ofantligt åt att lilla Ny är på benen igen och hoppas att hon tänker hålla sig pigg och frisk länge nu.

Underbara bilder på Jota på Facebook och underbara bilder på Tassa i min mailbox, ska bara försöka komma ihåg att föra över någon hit. Det är så kul att få bilder på de små! Jag ska också försöka komma ihåg att fota Melvin, eller att be Pigge fota honom med den nya kameran. Bilder på Tikka fick jag också från Thomas i veckan och hon ser otroligt söt ut. Jag lägger in en här så får ni se själva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0